Ahad, 25 Mei 2014

Trip 24/5 En.Bunyamin dan Rakan

Pada ketika ini, air mati sudah pun mula berarus. Walaupun cucaca pada mulanya cerah, angin kencang mula bertiup sekitar jam 2 petang. Tidak banyak lokasi yang dapat dikunjungi, kami sekadar berlindung di belakang sangkar bagi mengelakkan tiupan angin kencang.

Antara tangkapan yang menjadi mangsa kami hari ini, Tetanda ini. Umpan sotong di sauh sangkar.

Kebiasaanya di lokasi ini memang jarang kosong. Anda cuma perlu tahu kedudukan sauh sangkar dan umpan yang tepat biasa menjadi santapannya. Ketika ini, udang hidup langsung tidak mendapat sambutan walaupun dengan saiz yang terbaik jika di kawasan lain. Mungkin diet ikan-ikan di sini berbeza dengan lokasi yang lain.

 Setelah lama menunggu, akhirnya Kerapu yang ditunggu muncul juga. Cuma saiznya agak kecil sekadar saiz sepinggan hidangan nasik saja. Terdapat banyak spesis Kerapu kecil ini yang mendiami kawasan sangkar. Cuma anda perlu tahu, di mana dan masa bila ia aktif meragut umpan.

 
Kerapu saiz biasa yang kami naikkan.

 Kerapu terbesar yang kami naikkan pada trip ini.

 
 Tetanda kecil dengan umpan sotong.

 Seekor lagi Tetanda bersaiz hidangan sepinggan nasik berjaya dinaikkan.

 Sedang kami sibuk berborak dan memerhati joran, salah satu joran kecil milik rakan diragut ikan besar. Agak menyeramkan bila memikirkan jikalau ikan tersebut menjunam masuk ke bawah tali sangkar. Tarik punya tarik, seekor Kurau yang tak berapa besar ini berjaya dinaikkan dengan umpan Sardin separuh. Kadangkala hairan juga dengan tabiat ikan di sini. Umpan ini tak menjadi, umpan ini menjadi, esoknya umpan lain pula yang menjadi.


Hasil keseluruhan, 4 Kerapu, 5 Tetanda 2 Tetuka dan 1 Kurau. Hajat Menjerat sang Merah tidak kesampaian memandangkan hari telah mula gelap. Kami bertolak pulang pada jam 6.30 petang ke pengkalan.