Sabtu, 26 Disember 2009

Trip memancing 24/25 Dis(Lemau)






















Cuaca mendung yang tidak menentu menghalang kebanyakkan aktiviti memancing di laut. Perkara yang sama berlaku pada kami di perairan Port Klang. Hujan lebat pada sebelah petang di Lembah Kelang menyebabkan air tawar bergerak masuk ke laut melalui sungai. Namun aktiviti memancing yang telah kami rancang tetap diteruskan. Pada kali ini, saya(si pari-pari), ijam(si tangan patah), Jemik(komando sungai), Eboi(Tokey ayam) dan Abg Amer mencuba nasib menduga lubuk di padang pancing. Seperti biasa, udang hidup sebanyak 200 ekor diperolehi dari sg buaya. Bergerak ke pengkalan di Jambatan Pulau Indah, kami sampai lebih awal. Setelah berurusan dengan tauke bot En Isa, kami memulakan perjalanan ke lubuk pertama di muara sungai Labuhan Gurap. Tiada tangkapan di naikkan dan kami mengubah hala ke boya merah di laluan kapal. Keadaan air pada waktu ini adalah air pasang mati mulai surut. Keadaan arus perrrgh, tak hengat. Oleh kerana kebanyakkan kami menggunakan batu besar saiz 9 dan tali sulam halus, keadaan dapat di atasi. Yang mana hanyut tu, tambah lagi satu batu hehehe. Masa menunggu tak lama, senangin pertama ijam berjaya dinaikan! Tarikan kecil yang terlepas beberapa kali akhirnya menyangkut juga di hujung kail. Nasib baiklah ada tangguk Rm20 yang di bawa Abg Amer. Sebelum itu, Yu Cicak menjadi bahan gelak terkotak-katik dihujung mata pancing kami. Saya juga berjaya menaikkan seekor malung yang nyaris-nyaris terlepas tetapi berjaya ditangguk masuk ke dalam bot. Susah juga nak tangguk ikan Malung ni, sebab biasa pakai gancu je. Dua tiga kali terlepas keluar apabila cuba diangkat masuk ke bot. Sebelum arus mula menghilang dan air bergerak keluar, Eboi juga berjaya menaikkan Tetuka dan Pari yang dikongsi bersama Abg amer. Kongsi?? Ye lah, joran dua batang, tangan satu je, maka terpaksalah minta bantuan orang di sebelah. Lubuk ni nampaknya memang berisi walaupun arus laju. Maka teori yang selama ini saya gunakan memang tepat. Kebanyakan lubuk yang memberi hasil baik, biasanya ketika keadaan arus laju. Ini terbukti apabila ikan kurang aktif makan ketika arus mulai tenang.

Rabu, 23 Disember 2009

Rakan seperjuangan sekitar pulau ketam

Ini kawan lama kami, En Shahril.. Dari tak pandai menjala, sekarang dah jadi tekong sangkar Pulau Ketam.. Tahniah ril.. Semoga ko akan jadi lebih hebat di masa akan datang..



Pssst.. Taknak masuk Cabaran Tanjung lg ke?? Mane tau kita bleh menang lg..huhuhu








Video ni hasil dari kerja tangan member Pengkalan Pendamar. Siakap casting Rapala.. Macam x caya pulak kat situ banyak siakap.








Sabtu, 12 Disember 2009

Trip Memancing 10/12 Dis (Penantian)

Trip memancing kali ini adalah yang terbaik setakat untuk tahun ini. Penantian selama 3 tahun tidak turun ke laut, akhirnya membuahkan hasil yang selama ini dinantikan. Bergerak dari banting bersama saya(Si Pari-Pari) Ijam(si tangan patah), Jepri(si mabuk laut), Nano, Gejet dan seorang lagi pemancing akan turut serta selepas jam 12 mlm melalui Tanjung Harapan.


Mengambil umpan di tempat biasa Kolam udang di Kg Bandar Sg Buaya kami jadikan pembekal tetap udang hidup kami. Harga yang murah dan layanan mesra tuan
kolam memudahkan lagi urusan kami. Oleh kerana udang kali ini 300 ekor, 2 kotak polistrin terpaksa digunakan untuk meminimumkan kematian udang. Saiz udang kali ini ialah 3inci dan sebagai tambahan, udang pasar 1 kilo. Setelah berhempas pulas dengan masalah pam oksigen yang tidak berfungsi, akhir nya berakhir juga kekedai pancing berdekatan. Beli baru, senang cerita. Perjalanan mengambil masa hampir 1 jam menaiki kereta gejet, akhirnya sampai ke pengkalan Jambatan Pulau Indah. Selepas kene sergah dengan En.isa kerana terlambat, kami terpaksa membeli minyak(22ltr) sendiri di pekan Pelabuhan. Jam 10.30 mlm kami bertolak ke lubuk sambil menunggu ketibaan abg janggut(en.Zainal).

Lokasi pertama kami ialah muara sungai Labuhan Gurap. Setelah 10 minit menanti tanpa ada sentuhan, kami berpindah kebahagian tengah. Ketika ini air pasang mati telah berada dikemuncak. Hampir 5 minit menunggu, gejet membuka tirai dengan menaikkan seekor sirat-sirat! Mane-mane pegi asyik sesirat je yang makan, kesiaaan :) tiada ikan kecil menyentuh umpan. Dalam sibuk-sibuk termenung, joran tekong yang baru dibeli melentur dan tali terus di tarik keluar. Keadaan menjadi kelam kabut apabila joran yang dipacak tidak dapat ditarik keluar! Bukan nak menolong tp kawan-kawan pakat gelak. Setelah joran dapat di angkat, ikan masih kuat menarik tali dan keadaan joran seperti mematuk-matuk. Tak sampai 2 mnit, tali menjadi kendur semula. Aisey, putus pulak! Tali sulam baru beli pulak tu. Inilah yang dikatakan "tiada rezki". Oleh kerana seorang lagi pemancing hampir sampai, kami berpindah ke Tanjung harapan.


Sambil menunggu kami melabuh umpan dan nano mendapat seekor malung. Adelah dalam 1kg.. Sesudah mengambil ahli yang terakhir, aktiviti memancing diteruskan. Tiada tangkapan besar dapat dinaikkan sehingga ke pagi. Cuma beberapa kejadian yang tak diingini berlaku, termasuklah tersangkut rawai pada sebelah malam mengakibatkan joran ijam patah dan enjin rosak pada sebelah pagi kerana tali starter tercabut. Keadaan panik ketika mendayung keboya berhampiran kerana sauh hanyut. Nasib baiklah sebuah bot Pilot datang membantu menarik bot kami dan memberikan spana untuk membaik pulih enjin. Terima kasih kami tidak terhingga atas jasa baik mereka. Cuma tuhan yang mampu membalas nya.


Patrik Star(tapak sulaiman) makan pancing abg janggut!








Nak potong sikit sangat, akhirnya kemeja makan! Semua dapat rasa..


video

Tangkapan terakhir yang sempat dirakam.

Selasa, 10 November 2009

Trip memancing 7/8 November

Pada trip kali ini, kami turun menggunakan bot dari pengkalan yang sama di jambatan pulau indah. Kaki pancing yang terlibat ialah saya (si pari-pari), Ijam(si tangan patah), Jefry(si mabuk laut) dan gejet(nakhoda sauh kekeke)... Ketidakhadiran Nano tidak dapat di elakkan kerana majlis langsung perkahwinannya dah dekat. Ko tak yah ikut lah Nor, esok ko mancing "pari lekap" je kat umah :) Pada kali ini umpan udang hidup di jala sendiri dalam kolam ikan milik bapa mertua abang si jepri ni. Banyak siut udang nya! Walau pun jala koyak rabak, kami masih mampu memperolehi 200 ekor udang kertas. Udang ni masuk sendiri dari laut, bukan udang bela tau.. Kali ini kami juga membeli udang di econsave sebagai tambahan.






Bertolak dari Kelanang jam 9mlm, saya bersama jepri menunggang motor manakala ijam dan gejet menaiki lori. Sampai di pengkalan jam 10 lebih terus mengemas barang dan perjalanan ke lokasi pancing diteruskan. Seting enjin kali ni memang best, tak sesusah macam yang dulu. En Isa dah betulkan kot, tq bang.. Ketika ini keadaan air pasang tinggi nak surut. Ku sangkakan air mati, rupanya air masih besar.. Silap perkiraan, sepatutnya hari selasa baru mati. Takpelah, ada rezki nya nanti..


Lokasi pertama kami ialah tiang jambatan pulau indah. Selepas 5minit, jepri menerima sentapan pertama dan sekor semilang dapat dinaikkan. Keadaan menjadi lemau apabila gerimis turun dan kami membungkus segalanya. Setelah gerimis reda, kami terus menuju ke muara sg Labuhan Gurap depan Tanjung Harapan. Duduk kat muara sungai ni paham-paham jelah, gerut-gerut dan sesirat jadi habuan. Oleh kerana air masih tinggi, kami berpindah ke boya tengah laluan kapal. Arus laju, tak ble tahaaan...Berpindah ke parking kapal Northport, tempat dapat pari mggu sudah kami baling umpan. Dapat tetuka dan semilang, buntal turut serta dinaikkan. Ikan gelama dan duri juga galak makan sehingga tangan tak sempat nak pegang hp amik gambar. Keadaan ini berterusan selama 1 jam lebih sebelum arus bertambah laju. Oleh kerana kawasan ini sudah kurang aktif, kami berpindah ketengah sedikit. Disini umpan udang pasar memang dapat sambutan. Semilang, duri dan gelama begitu rakus memakan umpan sehingga 2 pancing direntap silih berganti! Rupanya kat sini lubuk best tuuu.. Jatuh saja umpan ke dasar, terus kena makan. Oleh kerana tak sanggup melayan, saya cuma menggunakan 1 pancing saja. Arus masih laju tetapi ikan sangat aktif meragut umpan termasuklah si buntal yang kerap kali memutuskan tali perambut kami! Nasib baik mata kail gantian cukup malam itu. Oleh kerana sauh mula hanyut, kami berpindah ke belakang sedikit berada dekat dengan 1 boya hijau. Kawasan ini tidak sedalam lubuk pertama tadi memandangkan ia terletak di atas beting pasir. Cuma gelama dan tetuka saja yang menjamah umpan kami.

Satu masalah telah timbul. Enjin tak ble start pulak! Setelah penat menarik tali enjin, kami memutuskan untuk berehat dulu sebelum hari siang dan sms dihantar kepada tuan sampan. Oleh kerana kelenguhan melayan pancing tadi, kami menidurkan diri sehingga pagi. Sebelum hari terang, seekor pari berjaya saya naikkan. Kecik je, dalam 1kg lebih laa.. Makan bagai nak rak, siap melekap lagi! Tarik kcik rupenye. Jaaaaaaadilah, sekurang-kurangnya adalah juga pari nya..


Ketika matahari mula menyinar, enjin berjaya dihidupkan hasil dari bantuan En Isa yang tak putus-putus menelepon kami. Setelah itu, kami berpindah ke seberang Starcruise. Kami mancing di tengah-tengah, org menjaring kiri kanan. Mane nak dapat ikan mcm tu. Pindah lagi! Muara sg Candung sauh dilabuh. Oleh kerana arus deras kedudukan terpaksa diubah berdekatan laluan masuk sungai dan masih tidak ada tarikan. Dalam hanyut-hanyut pun, gejet masih sempat dapat tetuka dan semilang. Pelik la camne ble dapat. Batu kami semua terapung, padahal sama saiz ngan batu dia. Mungkin nilah dinamakan rezki...

Kemudian kami berpindah ke jeti TLDM, sebelah tiang api. Hampe, sekor gelama dan sekor tetuka kecik. Pindah lagi... Sebelah depan jeti dan disini saya dapat gerut-gerut kecil. Lepas beberapa ekor buntal dinaikkan, kami berpindah ke depan muara sg Labuhan Gurap, kawasan cetek di bahagian tengah. Disini umpan udang kopek memang mendapat sambutan. Semilang, Pulutan, Gelama dan Tetuka kerap memakan pancing. Gara-gara tali halus yang digunakan jepri, seekor gemang yang memang besar terlepas! Takde rezki ko lah jep...
Ketika hari mula panas, masing-masing dah tak tahan dek
kerana kulit yang terlampau gebu hehehe.. Kami pulang ke jeti. Singgah di bawah jambatan untuk mengemas, sempatlah juga nerakam gambar dan memancing kejap. Pendek kata trip kali ni puas lah juga sebab semua lokasi ada tarikan.




Sabtu, 31 Oktober 2009

Tips memancing berdasarkan pengalaman saya.

Pada minggu ini, saya akan berkongsi pengalaman saya sebagai pemancing di kawasan Portklang. Memandangkan minggu ni tak turun sebab masih takde budget lg hehe. Lagipun memasing ada program sendiri, termasuklah saya. Jadi kalau tersalah teori, Haji Md Sirat dan rakan pemancing lain tolong tunjuk ya!

Sebenarnya kawan-kawan, perairan portklang adalah kawasan yang paling mudah nak dapat ikan berbanding kawasan laut yang lain. Paling busuk pun ikan gelama dan belukang mesti dapat. Stok ikan kecil dan udang masih banyak di kawasan sungai nya. Secara tidak langsung, bekalan makanan untuk ikan besar masih banyak dan ikan boleh membesar tanpa kehabisan makanan. Pembinaan tiang batu di dermaga pelabuhan dan binaan lain yang membantu ikan berteduh dan membiak. Berdasarkan teori saya, oleh kerana kawasan ini dalam kawasan larangan(walaupun ada yg masuk jugak!) ikan ini dapat membesar dengan selamat. Tiada pukat-memukat yg keterlaluan oleh kerana kawasan spesis berharga biasanya adalah laluan kapal besar yang sibuk dan merbahaya untuk kegiatan memukat. Bak kata lain kalau yang masuk pukat 20% kat tepi bakau, yang kat laluan kapal dan bawah warp ade lagi 50%. Yang baki nya makan pancing kita. Haruslah kita masuk bawah warp ek? Jangan, ti kene tangkap susah hehehe..

Antara kawasan pancing yg sy tahu ialah:-

Jambatan Pulau Indah

Jambatan ini ada 2, satu jambatan kenderaan dan satu lagi jambatan keretapi. Yg banyak ikan adalah jambatan kenderaan. Spesis yang biasa saya dapat di sini ialah, semilang, senangin, kurau,(senangin ngan kurau tak sama tau), tebal pipi, tetanda, tirusan, siakap dan spesis gelama lain. Yang selalu saya dapat ialah senangin, tetanda dan semilang. Cara memancing ialah dengan umpan udang hidup atau pun beliak mata. Ikan beliak mata ni boleh ditangkap pakai apollo je di bawah jambatan ini. Ha! Ni nak cerita pasal apollo dulu, sebab ada yg tak tau mcm mane nak guna. Oleh kerana apollo menggunakan umpan bersinar, ia cuma boleh digunakan ketika ada cahaya terang sahaja. Maksudnya waktu siang, adalah juga sy lihat yang guna waktu malam. Kalau boleh dapat memang ajaib, gelap ikan tak nampak yop! Kecuali, sekiranya terdapat lampu yang terang seperti di tepi dermaga. Itu pun nasib je boleh dapat. Keadaan air yang sesuai untuk memancing adalah air mati. Waktu terbaik adalah air surut separuh dan mula nak pasang. Ikan senangin kat sini memang minat ikan beliak mata. Rata-rata saya dapat menggunakan umpan ini. Sekiranya anda memancing di bawah jambtan kenderaan, lontaran di buat di antara tiang jambatan keretapi. Kalau baling kat tiang, ada makan tapi selalu sangkut. Sekiranya menggunakan sampan, lontaran boleh dibuat di tiang jambatan kenderaan. Kalau naik sampan, masalah sangkut kurang. Cuba di sebelah tepi pulau dulu kemudian baru berpindah kebahagian tengah tiang lain. Jika ada, menunggu tak lama, sekejap je dah makan. Saiz biasa terdapat di sini 1kg kebawah. Pernah juga dapat 3 kg, pakai perumpun je, tapi 5 tahun dulu lah. Tak tau lah kot-kot ada lagi ke tak. Cara makan, sentap lepas tu kendur. Kalau bahagian tengah, tirusan banyak. Kurau nasib-nasib je dapat. Tirusan di sini suka pada udang hidup, dan udang fresh mati yang di kupas kulitnya. Biasa nya bercampur dengan ikan gelama.

Muhibbah

Syarikat pembinaan kapal di sebelah jambatan Pulau Indah. Terdapat banyak plantoon syarikat ini berlabuh di bahagian tengah selat. Alaa yg mcm kotak warna hitam tu lah. Perkataan 'plantoon' ni tak tau le betul ke tidak. Kedudukannya di bahagian tengah selat. Kawasan ini banyak terdapat ikan gelama dan semilang. Jika anda bernasib baik, boleh dapat senangin, pari dan tebal pipi. Umpan sesuai adalah perumpun dan udang hidup bersaiz kecil. Cara ikan kat sini makan memang menakjubkan. Semua pakat serbu ramai-ramai! Tak sempat nak sampai dasar pun, dah kena sambar. Bagi pemancing yang tidak biasa, umpan mesti cepat habis. Kecekapan merentap joran adalah kunci utama tangkapan dapat dinaikkan. Keadaan air yang sesuai untuk memancing ialah air mati naik pasang dan arus menghala ke Telok Gong. Kalau takde arus, jangan baling jauh, letak bawah je. Air besar susah sikit sebab arus laju dan keruh. Kedudukan terbaik untuk melabuh umpan ialah di sauh plantoon. Ini adalah lokasi mencari lauk kami waktu dulu-dulu. Gelama dah tentu, kalau dapat besar, kira bonus la!

Depan Jabatan Laut

Lubuk ini berada di tengah selat antara Jabatan Laut dan Dermaga Minyak Pelabuhan Selatan. Kawasan ini dulunya mempunyai boya hijau tapi sekarang dah takde sebab jabatan laut dah dibina. Air memang dalam! Spesis yang biasa saya dapat ialah pari muncung, pari daun, gelama pisang dan kurau. Umpan terbaik ialah udang hidup saiz besar. Jika menggunakan beliak mata, kenalah potong kecik-kecik. Gelama Pisang memang suka. Ketika memancing, pastikan ada arus dan batu mesti besar, saiz 9 keatas. Arus laju dan air dalam tapi ikan banyak. Cara makan memang syok. Henjutan bukan main kuat, lebih-lebih lagi kalau Gelama pisang yang kena. Kalau tak rentap joran, ikan tak kena. Pastu rentap kene kuat sebab jarak umpan dan pancing memang jauh. Kalau pakai joran lembut, siksa wo! Batu dah besar, tambah ikan pun besar, pikir la sendiri....

Muara sungai Bagan Hailam

Kawasan ini terletak betul-betul di hadapan kuil bagan hailam. Kawasan parking plantoon myk diesel dan tongkang. Kawasan ini berlumpur dan banyak sampah ketika air surut habis. Spesis yang biasa terdapat disini ialah, semilang dan duri. Jika bernasib baik, senangin dan tetanda juga kadang-kadang terdapat disini. Umpan yang sesuai adalah perumpun, udang mati dan udang hidup bersaiz kecil. Waktu sesuai untuk memancing ialah, 1 jam sebelum air surut habis dan 1 jam ketika air mula pasang. Keadaan arus di kawasan ini begitu laju memandangkan ia adalah laluan air masuk ke sungai dan arus pusing di muara. Semilang sungai banyak terdapat disini dan cara makan memang hebat. Dengan air paras pinggang, pancing boleh terbang jika tidak di letak cermat. Cara makan tarik terus tanpa amaran dan tanpa henti.

Muara Sg Labohan Gurap

Kawasan ini mempunyai 2 cerun dalam melebihi 30 meter dan terletak berhadapan dengan Tanjung Harapan. Terdapat 2 tiang lampu yang menjadi penanda kedalaman air. 1 di bahagian tengah dan satu di bahagian tepi pantai. Cerun atau lubuk pertama yang saya katakan berada di muara sg, sila lihat pada peta. Spesis yang kami biasa dapat disini ialah, Jenak, Tetanda dan tirusan. Umpan terbaik yang paling diminati ialah anak ikan beliak mata atau selangat. Jika menggunakan udang, pastikan udang tersebut bersaiz besar dan hidup. Masa sesuai untuk melabuh umpan ialah 2 jam sebelum air naik.

Jumaat, 30 Oktober 2009

Trip memancing 24/25 oktober



Salam ceria untuk semua rakan pemancing. Pada kali ini kami merancang untuk turun dengan sampan sewa milik En.Isa di jambatan pulau lumut. Tak tau ke? Alaa, jambatan yang nak pegi Westport tuu. Senang je, sal tu ijam(si tangan patah) bleh tak jumpa! kekeke.. Apelah ko ni jam, dah selalu turun pun buleh sesat. Aneh betul! Trip kali ini seramai 5 org tidak termasuk jepri, dengan alasan tak cukup budget. Iye ke ni jep? Ko takut ombak yee... Saya(si pari-pari), Jemik(Komando sungai), Ijam(si tangan patah), Wak nano(Tokey keledek), dan adik iparnya(Ahli baru) berkongsi menyewa bot. Harga bot 22kaki 40hp, Rm240 siap minyak. Sorang rm60, sewa rm50 umpan rm10. Bekalan udang 200ekor, mcm biasa amik di jugra. Oleh kerana sudah terlewat, saya dan jemik begerak dulu ke lokasi untuk menguruskan sampan terlebih dahulu. Perjalanan mengambil masa 1 jam melalui jalan dalam, yang lain naik lori. Raiders tak cukup sifat, pempaham je lah..

Sampai di jeti, enjin pun di hidupkan. 2 tahun tak bawak bot, sekali start sik mati je. Kerisauan terpancar di wajah tuan bot hehe..salam perkenalan tu..Keadaan air pd waktu ini adalah pasang mati hampir penuh.

Perjalanan mengambil masa 15 mnit untuk sampai ke lokasi pertama iaitu muara sungai Labohan Gurap. Tak tau le nama nya betul ke idak, sebab bapak saya kata mcm tu. Sampai saja, sauh di labuh dan umpan di campak. Masa yang di peruntukan 1/2 jam saja. Setelah 2 kali mengubah kedudukan, tiada tangkapan di naikkan. Umpan habis tapi tak rasa ikan makan, tiada arus. Kami berpindah ke boya tengah laluan kapal, dalam boleh tahan.


Tak sampai 10 minit sekor pari muncung di naikkan. Ijam dapat dulu, bukan besar pun, saiz tetuka. Lepas tu jemik pula dapat, spesis sama. Selang beberapa minit dapat lagi. Cuma diorang berdua je dapat! Hati panasssssssssss.. Sambil tu adalah pulak sekor yu cicak datang kacau umpan saya dan menjadi lesen pertama saya mlm itu. Keadaan ini berlarutan hampir 1 jam, tiada tangkapan lain dari tetuka dan muncung. Cewah, senyum jemik.



Dalam tempoh 1 jam, hampir 20 ekor pari muncung dan tetuka dinaikkan, tangkapan tak besar. Ape lagi, pindah.. Lokasi ketiga kami, parking kapal depan NorthPort. Air tak dalam, 3 depa beting pasir. Sauh di labuh dan aktiviti memancing diteruskan. Tetuka dan buntal dapat dinaikkan. Geram je..Tak sampai 20 minit, pancing ijam mendapat tarikan keras. Ikan yang disangka kecil menarik tali jauh ke belakang, hah dah kena! Tak padan dengan tangan patah



sebelah, kekili diputar dengan mulut dan tarik menarik berlangsung. Tekial-kial kami melihatnya, kesian pun ada. Lebih kurang 5 mnit tangkapan berjaya dinaikkan. Pari dalam 6 kg
tangkapan pertama terbesar pada malam itu. Balas dendam ye..Selang beberapa minit, seekor lagi dinaikan jemik. Tapi saiznya kecil sedikit. Selang beberapa minitnya, saya pula mendapat habuan! Best betul lah lubuk ni, ijam dan jemik tersenyuuuum je. Nano hati panassss kekeke.




Selepas itu tiada lagi tangkapan kerana cuaca tidak mengizinkan. Kami berpatah balik ke jeti pulau ketam untuk berteduh sehingga subuh. Langit berkelip-kelip dan angin bertiup kencang tapi tiada hujan turun. Kami tertipu! Selesai ribut, kami berpindah ke depan Jabatan laut. Disini air dalam dan 2 kali sauh hanyut, walaupun di tepi pantai. Dalam 5 minit, nano menaikkan seekor semilang yang saizya boleh tahan lah. Arus bertambah laju dan kami mengambil keputusan untuk pergi semula ke beting kapal parking memandangkan myk masih banyak. Perjalanan di teruskan dan tiada tangkapan besar selepas itu. Pendek kata trip kali ini memuaskan hati semua rakan-rakan memandangkan sudah 2 tahun saya tidak turun di kawasan ini. Masih ada ikan rupanya tempat ni, siap la air mati sekali lagi hehe...






















* Memancing di kawasan ini:-
  • Air surut, arus menghala keluar ke Pulau Angsa.


  • Pastikan ada arus ketika memancing.


  • Kawasan cetek berpasir di celah kapal.


  • Umpan udang kecil lebih sesuai berbanding anak ikan.


  • Letak pancing dan jangan pegang, sebab bila pegang rasa macam ikan kecil makan tapi bila sentap terlepas. Kene tunggu sampai melendut baru rentap.





Isnin, 26 Oktober 2009

Trip memancing 17/18 Oktober








Pada 17 Oktober hari sabtu malam ahad, saya bersama 3 orang rakan, jemik(komando sungai), Ijam(si tangan patah), Jepri(si mabuk laut hehe), secara bidan terjun memulakan trip memancing kami di Jeti Pulau Ketam yang masih di dalam proses pembinaan. Trip ini dirancang oleh saya(si pari) ketika terlanjur berjalan sehari sebelumnya ke rumah ibu dan bapa di pangsapuri bandar sultan sulaiman. Tengok pot macam best je, pe lagi, ada lagi tak ikan kat sini agaknya.

Pulang bekerja pada petang sabtu, saya dan jepri, terus membuka langkah. Ape lagi, racun-meracun pun bermula hehe. Tak cukup orang ni, panggil yang lain. Dengan 1 sms saja, ijam dah terpacak depan rumah. Tak padan dengan tangan patah pun nak mancing jugak, sabau je la. Jemik pulak telewat datang, balik kerje katanya. Dengan berbekalkan 70 ekor udang hidup yang di beli di sg buaya jugra, perjalanan di teruskan. Udang di Port mahal, 1 ekor 50sen. Kat sini murah, 50 ekor rm10, pikir la sendiri.. 1 jam perjalanan sampai ke lokasi. Dari jenjarom lalu dalam beb, semua raiders tak cukup sifat, baik org nya motor nya..pempaham dah lee..

Sampai di lokasi pd jam 9 mlm, umpan di labuh. Dalam kegelapan malam tanpa lampu, kami menunggu penuh debaran. Bukan tak bawak lampu, tapi lampu karbaid ada, karbaidnya tak ada! Puas kami mencari sepanjang perjalanan, semua kedai pun tak jual. Takde stok katanya. Ketika kami sampai, air telah pun surut hampir sepenuhnya. Pada tarikh tersebut jatuh pada waktu air pasang besar maksima. Dengan kata lain, air laju. Oleh kerana jeti tersebut manganjur ketengah, paras air masih berada pada kedalaman sesuai untuk memancing. 1 jam pertama cuma ikan-ikan kecil mencuri umpan udang kami. Udang ada, tapi kakinya hilang. Memang sah ikan kecik. Ada juga pemancing lain menaikkan semilang dan duri. Tak ketinggalan jemik dan jepri, belukang pembuka tirai kekeke..

Debaran saya berakhir apabila umpan diragut, betul-betul berada di hadapan jeti. Henjutan keras dan berulang membuatkan saya dan rakan lain terkejut. Rentapan dibuat dan kekili diputar. Baru 2-3 kali pusingan, ikan terus menarik sehingga spool berderik-derik. Dalam kekalutan malam, mimpi ngeri jadi kenyataan. Dari bahagian luar, ikan melarikan diri ke bawah tiang jeti. Kami hanya sempat melihat tali diheret keluar dan putus di depan mata! Bukan rezki saya, perambut nipis trip memancing yang lepas, putus bedekatan mata kail. Inilah hasilnya bila teguran rakan tidak diendahkan :) Malas nak tukar, buleh baling cepat hehe.. Nasihat untuk rakan memancing lain, sila periksa perambut anda kalau tak mahu jadi begini. Rugi, sebab ikan cuma makan sekali saja. Terlepas memang tak makan lagi.


Setelah perambut di ganti, aktivti memancing diteruskan. Situasi kecoh apabila joran ijam hampir terjatuh akibat tarikan kuat ikan. Tindakan pantas jepri menyelamatkan keadaan. Ijam mula beraksi. Dengan sebelah tangan dan mulut, kekili diputar dan aksi ngeri ditunjukkan. Kata-kata semangat terus bergema. sekor ikan Semilang berjaya dinaikkan. Boleh tahan besar nya. Untuk pengetahuan anda kawasan muara sungai ini adalah lubuk bagi spesis ini sejak sekian lama dulu. Muara sungai kelang yang bertemu dengan laut, berlumpur keruh dan mempunyai alur sungai dalam dan melandai. Sesuai dengan citarasa mahkluk berduri 3 ni.


Setelah air mula pasang, arus mula mengganas. Pada jam 3 pg ribut melanda! Dengan angin, hujan dan guruh, kapal yang kelihatan di tengah laut, hilang dari pandangan. Kami hanya duduk sambil menidurkan diri. Nak baring tak boleh, basah. Sehingga subuh, tiada tangkapan dinaikkan. Ketika air balas surut, kami dikejutkan oleh jemik dengan ikan tebal pipi yang disangkakan tetanda hehe.. dalam gelap mane nampak, saya pun turut sama tertipu. Hampeh betul! Adalah dalam 1/2kg, standart mancing tepi. Tebal pipi kedua dinaikkan jepri ketika matahari mula bersinar. Pendek kata, memasing berpuas hati dengan ape yang dapat. Minggu depan saya merancang untuk turun menggunakan bot sewa. Setelah 2 tahun menyepi, adakah lubuk-lubuk yang dulu menjadi singgahan saya masih berisi. Kita tunggu trip akan datan k!




*Memancing di kawasan ini:-
  • Air surut 1 jam sebelum pasang dan air pasang mati.
  • Air besar boleh mancing tapi air nak naik pasang je ada ikan.
  • Air surut gelama ngan blukang je ada, baik air mati atau air besar.
  • Umpan terbaik, udang hidup dan perumpun.







Trip memancing di Port Klang

Memancing di Port Klang memang seronok. Ape lagi kalau dah biasa dengan kawasan ini dan tau lokasi sesuai untuk melabuh umpan. Tak kisah lah dekat mane pun anda memancing, baik di bawah jambatan, tepi sungai atau menaiki bot, pasti ada saja yang mengena. Ikan gelama, duri dan semilang adalah penghuni setia kawasan selat ini. Jika melabuh sauh, nama-nama ini pasti akan kedengaran. Kurau, Tanda, Kerapu, Siakap dan Pari adalah trophy berharga yang pasti menjadi sasaran. Spesis ini adalah biasa terdapat di kawasan selat yang terlindung dari ombak besar dan haluan angin kencang dari laut selat melaka. Bagi mereka yang kurang sesuai dengan keadaan laut lepas yang bergelora (mabuk laut daa..) perairan ini sgt sesuai untuk memancing. Kalau mabuk jugak, tak tau la nak cakap ape hehe.. Jadi, ape lagi.. Jom mancing bersama kami!