Jumaat, 1 Mac 2013

Trip 28/2 Paloh Kapal Kelanang

Tujuan trip ini adalah untuk menguji tahap penggunaan minyak dan pemanduan ke laluan kapal menaiki bot Samat. Trip yang hampir tidak kesampaian ini akhirnya di teruskan setelah Jemik(Komando_sg) turut serta bersama saya. Ambil cuti tahun katanya.. Sudah agak lama Jemik tidak turun ke Portklang. Maklumlah, cuti kami tidak sama di hujung minggu. Jadi kali ini kami mengambil kesempatan untuk menguji sendiri bagaimana rasanya bermain di kawasan luar dengan bot sekecil ini..


Untuk trip ini, kami menggunakan laluan berbeza yang tidak pernah dilalui sebelum ini. Laluan tersebut melintasi Simpang 3 Pulau Carey, Marina Resort dan keluar ke Pantai Acheh, berhadapan Angler Resort. Dari situ pula, kami terus ke boya Hijau laluan kapal. Dari boya tersebut, laluan diteruskan ke kawasan kapal berlabuh di Kelanang. Walaupun cuaca hujan pada pagi tersebut, pada petangnya amatlah baik sekali.

Risau juga lalu kat kawasan ni, kot-kot ada benda terjatuh dari atas, naya dibuatnya.. Ini adalah jambatan yang menyambungkan Pulau Carey ke Pulau Indah. Jambatan ini masih lagi dalam pembinaan.

Laluan ke Kapal berlabuh agak menyeramkan. Lebih lagi inilah kali pertama saya membawa sendiri dan mengunakan bot kecil 21 kaki berenjinkan 30 kuasa kuda. Perjalanan agak lancar tanpa ada halangan.

Cikbun yang berada di kawasan Pantai Acheh, bersepah-sepah kat sini. Habis umpan tamban kami dikerjakannya. Terdapat juga seekor Sembilang berjaya saya naikkan dengan umpan ikan potong.

Setibanya di kawasan terbabit, inilah sasaran utama kami. Malangnya apolo yang di bawa cuma 3 bungkus. Setelah tersangkut pada rantai kapal, kami hanya berjaya mendapatkan sedikit hasil untuk dibawa pulang.. Sekurang-kurangnya, trip ini banyak memberikan kami ilmu baru sebagai pemancing tegar seperti kami. Berikut maklumat berguna untuk anda.

Laluan keluar Sg Chandung ke Pantai Acheh- 30 minit
Pantai Acheh ke Kapal berlabuh-15 minit
Bekalan minyak 1 tong suku
Muatan 2 orang
Enjin 30hp Sampan 21 kaki
Ilmu,..tak ternilai harganya......