Isnin, 18 Mac 2013

Kisah Mencari Sampan, Udang dan Kolam Udang..

Pada 8/3 yang lepas saya dan Acid bercadang untuk membuat tinjauan mencari sampan dan kolam udang di kawasan Batu laut dan Jugra. Disamping itu juga, mencari bot lama yang mungkin ingin dijual. Kami berpendapat, tiada cara lain yang lebih baik selain turun ke lokasi dari mendengar khabar angin yang belum tentu sah maklumatnya. Bertolak pada sebelah pagi, kami singgah dari pengkalan ke pengkalan untuk mendapatkan maklumat tersebut. Hampir kesemua pengkalan nelayan dari Bagan Lalang hinggalah ke Jugra kami singgah. Dalam perjalanan ini kami menemui beberapa maklumat yang mungkin berguna untuk kami. Adakalanya tuan punya kedai tidak mahu memberikan lokasi tepat kolam tersebut dan saya merasakan hal ini terlalu pelik. Walaupun begitu, akal dan fikiran yang diberikan tuhan kepada kami. kami gunakan sepenuhnya. Akhirnya penat lelah membuahkan hasil..

Bermula dari kedai pancing, pengkalan nelayan, kedai kopi dan stesen minyak, akhirnya beberapa kolam udang ditemui. Berdasarkan maklumat tersebut juga lokasi kawasan kolam udang paling aktif dan masih mempunyai stok udang berada di kawasan Jugra. Manakala kolam yang lain sudah kehabisan bekalan dan baru saja menyemai benih.

Kawasan kolam udang yang kami temui masih beroperasi aktif..

  
 Sekilo dengan sekali jala saja..

  
Saiz udang begini memang sesuai dijadikan udang umpan.

Selain kolam udang, kami menemui beberapa bot fiber yang ingin dijual. Antaranya seperti di bawah ini..Lokasinya di Bagan Lalang, Jeti Pak long 17 kaki panjang dengan harga Rm3700. Tuan punya sampan 0176644369.

Menurut maklumat yang kami terima, sampan ni telah 2 kali digunakan. Memang masih cantik dan sesuai untuk muatan 3 orang pemancing.

 Ini pula sampan untuk disewa dengan harga murah saja. Yang besar Rm130 beserta minyak, manakala yang kecil sedikit Rm100 beserta minyak. Pada kami bot 20 kaki dan 15hp ini sesuai bagi trip casting di dalam sungai dan kawasan Jimah PowerPlant. Manakala muatan maksima 5 0rang bagi yang besar dan 4 orang bagi yang kecil. Kepada yang ingin menyewa bolehlah menghubungi 0176644369 Pak Long, Sepang Besar.

Ketika sampai di Sepang Kecil Bagan Lalang kami menemui pula sebuah bot fiber yang agak besar untuk dijual. Namun tuan punya bot tidak diketahui. Untung lah Acid mempunyai rakan berniaga di kawasan ini. Hasil pertemuan dengan rakannya, kami melawat terus ke pengkalan dan mendapat maklumat bahawa harga sampan adalah Rm4500. Sampan ini memang besar dan kukuh untuk trip laut lepas tetapi hanya enjin 60hp ke 90hp yang sesuai dengannya.