Isnin, 18 Mac 2013

Trip 10//3 Menguji Umpan Udang

Trip kali ini disertai Saya, Samat, Eboi dan Acid bagi menguji Udang umpan yang kami beli di kolam. Jika mengikut cerita dari mulut ke mulut, udang ini amat kurang sesuai dijadikan umpan. Oleh yang demikian, kami cuba menguji adakah cerita ini benar atau sekadar omongan kosong.

Kami terpaksa turun agak lewat kerana hujan lebat yang melanda kawasan Lembah Kelang. Air hujan yang melimpah keluar dari sungai menyebabkan air di kawasan Labuhan Gurap bertukar kepada jernih gelap dan terdapat partikel sampah halus di dalamnya. Namun aktiviti memancing di teruskan juga.

 Mengisi minyak ketika di pengkalan, ketika ini nyaris terminum minyak petrol..

 Menyiapkan dan menyusun peralatan supaya tidak telalu berserabut. Maklumlah sampan kecil tapi muatan ramai.

Tetanda di spot pertama setelah 3 minit menunggu. Ketika ini air sudah mula memasuki anak sungai.

Tetanda kedua pada spot yang sama. Ketika ini Samat juga berjaya menaikkan spesis sama tetapi saiz lebih kecil. Gangguan Sesirat adalah wajib di kawasan seperti ini.
Ikan bebolos di kawasan anak sungai. Ketika ini juga seekor ikan Senangin anggaran 1 kg berjaya melepaskan diri dengan melompat melawat arus. Mata kail bersaiz kecil yang saya gunakan gagal menjeratnya.

Walaupun masa trip tidak begitu panjang, namun sudah cukup membuktikan bahawa udang yang di bela masih boleh membuahkan hasil. Kami bertolak pulang pada jam 7 malam.