Jumaat, 25 Januari 2013

Trip 24/1 Bagan Lalang Kumpau!

Trip ini dirancang oleh Eboi untuk pertama kalinya dengan membawa bot sendiri. Jumlah penumpang seramai 5 orang dengan bot 40hp dan 21 kaki yang menyeramkan saya. Sewa bagi bot ini hanya Rm150 beserta minyak 1 tong. Tujuan trip ini untuk menyuluh laluan yang berpotensi dan memancing di sekitarnya. Tiada tangkapan berjaya dinaikkan walaupun spot yang berpotensi di jumpai. Arus yang begitu laju juga menyukarkan kami memancing.

Sungguh pun bekalan minyak telah disediakan, kami masih membawa bekalan minyak  sebagai persediaan tambahan. Namun minyak ini berbaki 3/4 setelah trip berakhir. Ini membuktikan penjimatan minyak bagi enjin tersebut.

 Petronas Kg Olak Lempit, ketika mengisi minyak dan membeli makanan..

Masih berminat membeli sedikit bekalan udang hidup yang begitu murah disini. Rm1 3 ekor dengan saiznya yang begitu besar..

 Sampai lambat di pengkalan, tuan punya bot mengisi 2t ke dalam tong minyak kami.

 Memindah peralatan ke dalam bot..

 Bot yang berada di pengkalan tersebut begitu tersusun rapi..

 Laluan keluar melalui sungai sepanjang 5 kilometer yang jernih airnya..

Berdasarkan maklumat yang kami perolehi, sungai ini dipenuhi Bulan dan Siakap jika pandai mencarinya. Mungkin lain kali kami akan cuba menjejaknya..

 Jeti Wak Sempo dari tengah sungai..

 Tiang Peken Putih untuk apollo Tamban..Banyak juga yang kami dapat untuk umpan tetapi malang kerana ikan ini tidak begitu panjang hayatnya..Dah cuba sedaya upaya namun masih tetap mati..

 Ikan Tamban hidup..

 Muka letih sepanjang perjalanan kerana diserang astma, letih sangat bekerja kuat kot..

 Tangkapan yang berjaya dibawa naik, amat-amat menyedihkan..

 Mengikut maklumat yang kami perolehi, kawasan ini hanya sesuai memancing ketika air mati dan waktu malam saja. Berikutan itu juga beberapa bot lain yang juga senasib dengan kami. Namun beberapa lokasi "panas" juga berjaya kami temui ketika penyuluhan dilakukan..Spot-spot "panas" tersebut berada diantara kedalaman 6 hingga 21 meter yang mempunyai lubang dasar laut berkarang.

Antara maklumat terbaru yang saya perolehi disini.. Lubang 1


Lubang 2 berbentuk tumit kasut..


 Lubang 3 bukit kecil berkarang pada kedalaman 5.7 meter..

Kami akan kembali semula ke sini bagi menduga spot "panas" jika berkesempatan suatu hari nanti.. Jika anda berminat untuk menyewa bot terbabit sila hubungi En Yadi 0172393921..