Selasa, 18 Disember 2018

Trip minggu ini..

Setelah seminggu berakhir, air mati kali ini memang ada hasil baik. Mesin lama yang saya tukar tali berjenama akhirnya membuahkan hasil. Begitu juga dengan ahli trip yang menggunakan set kukuh yang sesuai. Misteri akhirnya terjawap apabila spesis yang berjaya melepaskan diri sebelum ini berjaya kami tewaskan. 

Salah satu aktiviti pertama yang biasa kami buat adalah mencari umpan di kawasan larangan. Perlu cepat dan berhati-hati.

 Hasil kedua kami yang lebih besar sedikit dari yang pertama. Kebanyakan ufo ini berjaya diperdaya dengan umpan ikan potong. Hanya yang sabar, tekun dan mempunyai semangat tinggi saja boleh berjaya. Penantian bagi menunggu waktu piantan ini memang lama dan kadangkala memakan masa berjam, hanya untuk yang sanggup menunggu.

 Ufo gelaran yang saya berikan kepada spesis ini kerana larian tanpa henti yang kerap menewaskan set ringan dan menghabiskan tali. Oleh kerana lokasi laluannya penuh dengan halangan, hanya set sesuai dan tali yang kukuh saja boleh menewaskannya.

 Perambut gantung dua atau tiga mata kadangkala membuahkan hasil ketika air jernih dan kurang arus. Risiko sangkut memang tinggi dan serangan buntal memang tidak dapat dielakkan. Jika bernasib baik, tiga mata yang kita jatuhkan bakal berisi tetapi jika tidak bernasib baik, umpan yang ada akan cepat habis tanpa ada hasil dinaikkan.

Selain ufo, ketika ini terdapat banyak Gt kecil berlegar di kawasan bot kami dan kerap menyambar anak ikan dipermukaan air. Kebanyakannya disekitar tali sangkar. Udang hidup biasanya menjadi pilihan spesis ini. Jika gerombolannya banyak dan tiada yang terlepas dari matakail anda, ada kemungkinan kotak ikan boleh penuh. Umpan ikan potong tidak langsung menarik perhatiannya.