Rabu, 12 Disember 2018

Dairi Ladang Sejengkal 5, Selenggara batas lama dan tanam semula.

Setelah semua hasil jagung habis dipetik, saya kembali menanam pada batas lain yang telah tersedia. Batas lama saya selenggara kembali. Kalau ikut perancangan, bahagian tengah batas yang menjadi laluan, saya gembur semula jadikan batas.


Proses gembur masih dengan cara lama iaitu dengan baja dan tahi ayam. Sebelum itu, pokok lama di tebang dan plastik tutup bumi saya gulung untuk digunakan semula. Saya ingatkan semudah abc nak cabut benda ni, rupanya tidak. Tersilap sedikit, plastik tadi akan koyak. Terpaksa lah berhati-hati ketika mengangkat dan menggulungnya. Setelah digulung, barulah nampak apa kesilapan yang telah berlaku.
Ada banyak sisa baja yang tidak diserap pokok. Baja ini tidak masuk di dalam tanah tetapi hanya terletak di bawah plastik penutup bumi. Jadi selepas ini, jika membaja, saya perlu angkat plastik dan gembur bersama tanah batas. Patut lah kebanyakan petani menggunakan baja air jika mengguna plastik ni. Cara tu lebih sesuai berbanding jika ditabur seperti biasa.

Tongkol pokok lama saya cabut dengan skop dan tangan. Jika cabut begitu saja, memang tercabut tangan saya. Masa kecilnya, ia mudah tumbang dan senget. Tetapi bila besar dan akar dah berkembang, pokok jagung memang kuat mencengkam. Sungguhpun akarnya hanya serabut halus, tetapi ia memang kuat. Di sini juga dapat dilihat samada jarak antara pokok dalam batas sesuai ke tidak dengan saiz akar yang tumbuh.

  Menggembur kali ini mudah sedikit berbanding jika waktu mula-mula tanah dibuka dulu. Tanahnya dah lembut dan mudah diurus. Tapi ada juga sisa batu yang tertinggal. Bukan itu saja, semut juga membuat sarang di bawah batu yang saya alihkan. Semut hitam ni takkan ganggu pokok jagung, ia salah satu pengawal serangga sebenarnya. Yang jadi masalah adalah semut kecil bewarna merah.

 Tapak ini saya gembur semula dan bahagian laluan tengah saya jadikan batas. Kiranya batas lama pula akan jadi laluan utama. Tak sempat nak buat batas dan tutup kerana hujan dah mula turun. Kerja tertangguh sehingga saya selesai kerja di laut.