Isnin, 10 Disember 2018

Dairi Ladang Sejengkal 2, Jagung Manis

Kawasan kebun yang saya usahakan ini merupakan tanah gambut bekas kebun sawit. Kemudian ladang cendawan dan tebu. Biasalah tanah gambut, jika panas, kelembapannya mudah hilang. Jika hujan lebat dan sistem perparitan tidak betul, airnya akan bertakung. Satu lagi masalah ialah, sisa konkrit dari tapak ladang cendawan saya dulu telah ditanam sekaki daripada permukaan tanah. Kehadiran sisa konkrit ini mnyebabkan jentera penggembur tidak dapat digunakan. Saya sudah bertanya kepada mereka yang pandai bertani dan katanya tidak ada cara lain, melainkan semua batuan tersebut dibongkar dan dibersihkan. Satu lagi maslah timbul apabila serangga perosak seperti tikus, siput babi, anai-anai, lipan dan semut tinggal diantara ruang yang terdapat pada batuan tersebut. Ini lah punca utama masalah sebelum ini yang menggagalkan projek tanaman tebu. Keputusan akhir, kerja akan dibuat secara manual dengan tangan saja.

 Jika saya bediri di tengah sedikit, anda akan nampak saya jika saya mengangkat tangan. Jika saya berdiri saja, kepala pun tak nampak! Bayangkan lah betapa tebalnya belukar ini.

Bila kita tidak tahu, elok lah bertanya. Ketika pulang ke rumah kedua org tua saya, hal ini saya tanyakan pada Ibu. Boleh ke saya guna cara begitu? Kata ibu saya,

"Kalau kamu tengok dan mengeluh saja tapi kamu tak buat, memang tak jadi apa. Tapi kalau kamu buat sedikit demi sedikit walaupun sejengkal sehari, bukan setakat 1 ekar, 10 ekar pun boleh jadi!"

 Kawasan berbatu yang terpaksa dibongkar dengan cangkul sedikit demi sedikit.

Panas juga telinga yang mendengar, tapi terima lah hakikat yang saya sebenarnya pemalas!. Memang logik apa yang ibu kata. Pada waktu dahulu arwah Atuk membuka tanah tiada bantuan jentera besar seperti sekarang. Berpuluh ekar tanah yang dibuka untuk membuka ladang. Mereka hanya menggunakan parang dan cangkul untuk bekerja. Jadi memang tidak mustahil pun. Satu lagi, ini juga dapat menjimatkan modal yang akan saya gunakan nanti.Bermula dari saat itu, saya mula mengorak langkah pertama sebagai petani!

Penyediaan tanah

Perkara pertama yang saya perlu dibuat ialah, membuat jalan untuk keluar masuk bagi memudahkan kerja yang akan dibuat. Semua pokok kecil yang menghalang laluan, ditebang dan dibersihkan. Setelah itu, kawasan tersebut di racun dengan racun jenis resapan. Racun jenis resapan yang saya gunakan 5 liter dan berharga Rm55. Racun jenis ini memang lambat bertindak, tetapi jangkamasa rumput tumbuh semula agak lama kerana rumput dan lalang akan membusuk hingga ke akar. Apa saja pokok berdaun yang terkena racun ini, akan mati. Tetapi perlu pastikan dulu cuaca panas sekurang-kurangnya setengah hari atau pun sehari. Sehari sebelumnya, saya lihat laporan cuaca. Meninjau laporan cuaca ni memang dah jadi kebiasaan saya ketika turun ke laut. Tidak ada masalah untuk mengatasinya.

 Setelah 2 minggu berlalu, rumput yang mati mula kering dan kawasan akan kelihatan menguning. Ketika ini proses membakar dimulakan dan perlu ada caranya supaya ia tidak mendatangkan masalah kepada kawasan sekitar. Proses membakar yang saya guna adalah bakar dan padam. Bakar sikit, padam. Nanti ke depan sikit, bakar lagi dan padam. Tujuannya supaya api tidak membesar dan merebak jauh. Satu lagi yang perlu diperhatikan adalah arah angin. Ada banyak hidupan dalam tu yang kita tidak nampak seperti ular dan sebagainya. Kadangkala berlaku juga kesilapan apabila saya berada di laluan api dan binatang ini keluar melarikan diri ke arah di mana saya berada! Bila difikirkan, saya ketawa sendirian.

Habis saja membakar, kawasan pertama adalah batas pertama yang akan saya buat sebagai asas tanaman. Saya pilih 2 batas, panjang lebih kurang 50 meter. Harapan sudah berbunga-bunga tetapi hancur semula bila tanah yang dicangkul penuh dengan sisa batu konkrit. Baru saja selesai semeter, cangkul yang saya gunakan tumpul, bengkok dan patah pada hari kedua. Kehadiran saya ke kedai sama menghairankan taukeh kedai tersebut. Ye lah, baru saja beli sudah patah. "You bikin kerja macam mana boleh patah?". Akhirnya saya terlepas cakap dan apek tersebut memberi cara terbaik untuk hal tersebut. Bagus juga, bila kita belajar dari orang yang lebih tahu. Tak kisah siapa pun mereka dan kita perlu rajin bertanya. Pemilik kedai tersebut juga sebenarnya berasal dari keluarga petani.
Memulakan kerja pada hari seterusnya saya rasakan agak mudah sedikit kerana cara yang digunakan tepat dan betul. Saya tidak menggunakan cangkul tetapi tajak kecil yang berharga rm25. Batang tajak saya pilih khusus untuk di padankan dengan saiz tajak yang saya gunakan. Ira kayu yang lurus tanpa ada pusar adalah pilihan terbaik supaya ia lebih kuat bila menerima hentakan.

 Tajak juga tidak perlu di angkat tinggi, cuma sekadar merasa permukaan tanah saja. Apabila terasa kehadiran batu, kuis saja dan angkat masuk ke dalam kereta sorong. Batu tersebut dikumpul untuk menambak bahagian jalan di kawasan rumah. Proses ini dibuat sedikit demi sedikit sepanjang hari. Jika penat, saya berhenti dan sambung semula. Akhirnya tanpa saya sedari, batas yang dibuat sudah memanjang dari sejengkal, sedepa dan akhirnya siap sehingga ke hujung! 

Hari berikutnya proses menyediakan batas. Tanah yang sudah digembur saya taburkan tahi ayam dirawat yang dibeli di kedai bunga. Disamping itu baja mikrob organik dan urea. Semuanya ditimbus menjadi batas rendah. Selesai saja batas dibuat, saya tutup dengan plastik silver shine untuk mengelakkan rumput tumbuh. Segulung plastik tersebut berharga rm68 dan panjangnya 200 meter lebih kurang. Selesai membuat batas, hati saya tenang sekali.