Rabu, 12 Disember 2018

Dairi Ladang Sejengkal 6, Pertumbuhan anak jagung baru

Seminggu sebelum jagung pertama dipungut, batas baru telah ditanam untuk pusingan seterusnya. Sehingga kini, pokok tersebut berumur sebulan dan setiap lubang mempunyai 2 pokok. Jarak antara pokok di jauhkan sedikit sebagai ujikaji. Kalau dulu saya pelik dengan tunas pokok, kini tidak lagi. Sistem pembelajaran yang baik adalah melalui pengalaman.

 Pokok memang sihat dan berkualiti. Tetapi sejak ditanam, sudah 2 kali tumbang akibat ribut dan angin kuat. 

 Boleh senyum kalau tengok lama-lama..


 Hari ini adalah masa yang sesuai untuk menabur baja memandangkan umurnya sudah sebulan. Baja Urea dan NPK saya campurkan sekali dan ditabur pada batas. Kali ini, saya guna cara lain, sebab dulu ada buat silap. Plastik tutup bumi diangkat dahulu kemudian baru tabur baja. Rasanya cara ini lebih mudah dan cepat, dari menyeluk tangan dibawah pokok satu-persatu. Setelah ditabur, ditimbus dengan tanah, supaya berfungsi sepenuhnya dan tiada pembaziran seperti yang terjadi sebelum ini.


Habis membaja, palstik tadi ditutup semula. Lagi senang macam ni dari yang dulu. Selain itu, batas baru juga mula ditanam supaya jarak masa menuai nanti lebih kurang seminggu sekali. Batas ketiga dan keempat jaraknya lebih kurang seminggu dan telah mula tumbuh.


 Setiap satu lubang saya letakkan 3 biji benih. Tapi kalau nak selamat, 4 biji. Bagi saya ia bukan satu pembaziran tetapi langkah berjaga-jaga kerana pokok jagung tidak boleh dipindah-pindah. Ia akan terbantut dan tidak sama tumbuh dengan yang lain. Jumlah pokok yang saya anggarkan tumbuh sekitar 100 pokok bagi setiap pusingan. Kemungkinan kurang dari itu jika ada yang mati atau diserang serangga.

Batas terakhir siap ditanam, sebelum saya ke laut esok hari. Selepas seminggu nanti, sudah pasti pokok baru akan tumbuh. Harapan saya begitulah..