Selasa, 11 Disember 2018

Dairi Ladang sejengkal 4, mengutip hasil..

Melihat pokok jagung membesar memang menyeronokkan. Hari berganti hari, minggu berganti minggu, terasa semua penat lelah yang di lalui hilang sekelip mata. Sambil menunggu jagung besar, kawasan lain saya bersihkan. Rumput juga sudah mula tinggi separuh dari pokok yang ditanam.


Apabila putik jagung keluar, biasanya lebih dari 2 biji. Contoh dalam gambar ni ada 4 biji. Buah paling atas saya biarkan dan selebihnya saya buang dengan cara mematahkannya. Saya jadikan sayur tumis jagung muda. Kalau rajin, putik jagung ni juga boleh dijual sebagai sayuran. Satu lagi masalah timbul ketika ini. Selepas putik dipatahkan, banyak serangga datang hinggap dibahagian yang patah. Paling awal datang, semut dan belalang. Oleh sebab rasa ingin tahu, saya cuba gigit putik jagung yang telah dipatahkan. Oh manis rupanya! Mungkin sebab itu semua serangga ini datang menyinggah.


Putik yang tumbuh melebihi 2 biji perlu dibuang bagi memberi laluan kepada buah terpilih saja. Jadi, jagung yang tinggal akan membesar dan mendapat perhatian lebih dari pokoknya. Daun dibahagian bawah juga saya buang bagi mengurangkan pembaziran baja yang diserap. Jagung ini baka hybrid dan umurnya agak pendek berbanding jagung lain. Saya menyangka jagung ini berbuah selepas 3 bulan, rupanya paling lewat 2 bulan 10 hari saja. Maksudnya dari tarikh tanam hingga hasil terakhir dipungut. Hasil pertama sekitar 2 bulan 3 hari dan selebihnya selepas itu.

Seronoknya dapat lihat hasil begini. Setiap hari saya intai perkembangan buah jagung ini. Sepanjang tempuh membesar, biji jagung bewarna putih mutiara dan bertukar kuning apabila matang. Sesuatu yang saya perasan, daun pada buah jagung akan memanjang apabila sudah matang dan boleh dipungut. Salah satu cara termudah, intai saja bahagian hujung jagung untuk pastikan ia sudah penuh dan berisi.

Kiri dan kanan pokok sudah ada batas yang siap di buat untuk tanaman berikutnya. Jadi tak perlulah saya menunggu lama. Semua batas ini saya tutup seperti mana sebelum ini bagi mengelakkan ditumbuhi rumput.

Apabila yakin ia sudah matang, kesemua tongkol yang terpilih dipungut dan dikira. Jumlah pokok yang ditanam 83 dan hasil pertama 63 tongkol. Seminggu kemudian 70 tongkol jagung saya pungut, menjadikan jumlah terkumpul adalah 133 tongkol. Masa ini lah yang paling seronok buat saya. Nak kupas sebiji pun rasa sayang. Akhirnya kesemua jagung ini diagihkan sebagai pemberian saja.