Isnin, 10 Disember 2018

Dairi Ladang Sejengkal 3, Pertumbuhan anak jagung

Batas yang telah siap saya biarkan seminggu untuk persediaan menanam benih jagung. Setelah benih dibeli, proses menanam dimulakan. Benih yang saya dapat dari jenis jagung manis jenama LECKAT dengan harga rm60. Sebenarnya ada banyak lagi jenama lain yang dijual di pasaran. Oleh sebab yang ni saja saya jumpa, kenalah dicuba dulu.

Sebelum itu, lubang dibuat pada plastik tutup bumi dengan pisau tajam. Jarak bagi tiap lubang adalah 1 kaki 1/2. Mengorek lubang untuk benih, paling mudah guna kayu saja. Ukurannya lebih kurang 3 inci. Lepas benih diletak anggaran 3-4 biji, saya kambus sedikit saja, kemudian disiram air. Selepas 4 hari, anak pokok jagung mula keluar dan hati saya bertambah senang. Ye lah, nak buat semua ni bukan mudah, perlu banyak usaha dan masa.


Setelah 2 minggu, pokok jagung mula membesar. Baja penggalak pertumbuhan(inducer) saya berikan pada setiap pokok sebanyak 5 butir saja. Dari 4 pokok yang tumbuh, 3 dicabut dan hanya 1 saja yang disimpan. Tiada racun perosak yang digunakan sepanjang proses menanam. Inilah sebab mengapa saya gunakan plastik tutup bumi ni. Plastik ini mengurangkan serangga dan pertumbuhan rumput rampai berdekatan dengan batas. Jika terlalu banyak, rumput ni satu masalah buat saya. Pertumbuhannya begitu cepat tanpa saya sedari. Ia menjimatkan masa dan tenaga kerana banyak lagi kerja lain yang boleh dibuat. Almaklumlah, semuanya manual dengan tangan. Apa lagi jika seminggu saya di laut, sudah tentu rumput ini akan sama tinggi dengan pokok jagung yang tumbuh.


Sambil melihat pertumbuhan anak jagung, batas lain saya siapkan untuk tanaman kali kedua. Jika mengikut perancangan, saya tidak mahu menyimpan hasil yang terlalu banyak. Anggaran keluaran seminggu dalam 100 biji sahaja. Jumlah ini mudah untuk saya selenggara dan uruskan dengan kemudahan lain yang ada. Jimat ruang, jimat masa nak jual dan tiada lebihan stok di simpan. Cuma sekadar perancangan. Sebenarnya, hasil pertama ini akan saya agihkan kepada ahli keluarga dan saudara terdekat sahaja. Percubaan ini juga sebagai ujikaji tapak bagi memastikan ia sesuai dengan jagung yang akan ditanam nanti. Manalah tau, selepas di tanam jagung lain pula yang tumbuh. Jadi kenalah pastikan dulu betul ke tidak apa yang dibuat.


Selang sebulan, jagung mula membesar dengan baik sekali. Waktu ini ada sesuatu yang menghairankan saya. Pulang dari laut selama seminggu, pokok jagung telah bercabang menjadi 3! Eh betul ke ni? Oleh kerana tidak berpuas hati, sekali lagi saya bertanya kepada yang tahu. Oh rupanya tunas saja, bukan pokok baru. Mengikut kata rakan saya, tunas ini perlu dibuang bagi memberi laluan kepada pokok utama membesar. Jika tidak, ia akan memakan baja dan merosakkan pokok utama. Jika ikut akal saya yang bijak ni, 3 pokok dah jadi 3 biji buahnya, bukan ke untung?? Oleh kerana nak pastikan benar ke tidak, saya tinggalkan sepokok untuk pemerhatian. Memang benar, tunas ini akan membesar dan mempunyai rambut seperti buah jagung tetapi tidak memberikan apa-apa hasil. Cuma pokok utama dan buah yang terhasil tidak akan berkualiti disebabkan baja tidak sampai ke atas.

Pada waktu ini juga, ada waktunya pokok jagung akan mudah tumbang jika ditiup angin kencang. Ini juga pernah berlaku ketika saya tinggalkan seminggu bekerja di laut. Pulang saja ke rumah, saya lihat kebanyakan pokok jagung, rebah ke tanah. Pokok tersebut masih kecil dan akarnya masih tidak mencengkam bumi. Semua pokok terpaksa ditegakkan kembali dengan menaikkan tanah disekeliling pokok dan pokok kembali segar seperti sebelumnya.