Selasa, 7 Oktober 2014

Trip 1/10 En. Shah

Memancing di kawasan sangkar pada waktu angin kuat memang agak sukar. Lebih lagi jika angin berlawanan dangan keadaan arus air. Ini akan menyebabkan batu akan sering tersangkut dek kerana kedudukan bot yang setiasa bergerak di tiup angin kencang. Hal ini juga amat merbahaya bagi yang berada di hadapan sangkar kerana angin yang bertiup kencang ini akan menghanyutkan sauh dan menyebakan bot melekat pada sangkar. Keadaan sungguh merbahaya lebih lagi jika menggunakan bot kecil. Masalah keselamatan kepada penumpang dan pemilik sangkar sendiri.

 Trip kali ini hanya berdua saja dan meninjau lokasi sangkar pulau ketam. Banyak lokasi yang dikunjungi tidak membuahkan hasil. Hanya 1 lokasi saja yang berjaya menghasilkan seekor Ikan Merah. Hasil dari umpan ikan kembung separuh yang saya suakan rupanya di sambut seekor ikan merah bersaiz besar ini. Lokasi pancingan sekitar Kelong Greenway, itupun setelah 3 kali mengubah lokasi.

Trip berakhir dengan beberapa ekor tetuka di lokasi Labuhan Gurap pada senja hari. Selesai solat mahgrib, kami bergerak pulang ke pengkalan.