Selasa, 7 Oktober 2014

Sekadar Informasi, Cuaca dan Jaket Keselamatan

Salam sejahtera kepada semua pemancing sekitar Port Klang. Ini ada satu info cuaca bagi anda yang ingin turun ke laut pada bulan ini. Cuaca hujan dan angin kencang kerap melanda kawasan ini sejak sebulan yang lalu. Kebanyakan hujan disusuli angin kencang pada sebelah subuh hingga terbit matahari. Kadangkala dari pagi hingga ke petang. Keadaan ini menyebabkan cuaca basah sejuk sepanjang malam. Jerebu juga kadangkala datang bersama tiupan angin. Bawa topeng muka sebagai langkah berjaga-jaga kepada yang mempunyai masalah pernafasan. Sila bawa baju hujan walaupun bot mempunyai kanopi bagi melindungi diri anda.

Pada bulan lalu telah berlaku satu kemalangan diantara bot pemancing tempatan dengan pihak berkuasa tempatan. Kejadian berlaku mungkin disebabkan kecuaian bersama. Jabatan Laut telah menjalankan operasi memeriksa keselamatan setiap bot yang keluar masuk di kawasan ini. Oleh itu sila gunakan jaket keselamatan sepanjang masa bagi mengelakkan masalah berlaku. Elakkan memancing ketika jerebu atau hujan di laluan yang berisiko bagi mengelakkan kemalangan berulang. Begitu juga ketika waktu malam, sila pastikan lampu kelip dan lampu utama terang dan dalam keadaan baik sepanjang trip memancing.

Hobi memancing adalah baik dan sihat, namun keselamatan juga perlu diambil kira bagi mengelakkan kejadian tidak dingini berlaku. Pastikan anda selamat sepanjang masa. Selamat memancing dan ini sekadar informasi terkini untuk anda.