Jumaat, 27 Disember 2013

Ops Suluh 6

Pada malam 26/12 saya dan Acid turun ke lokasi biasa untuk mencari spesis berharga pada sebelah malam. Sejak kebelakangan ini terdapat ramai anggota trip yang ingin turun pada waktu malam. Oleh yang demikian. kami turun untuk menimba ilmu. Walaupun hujan agak lebat pada sebelah petang, trip masih kami teruskan walaupun agak lewat. Antara tangkapan yang berjaya di bawa naik adalah..

 
Kurau Comel yang begitu rakus meragut umpan kami.

Kurau kedua juga yang sama saiz.

Gelama Pisang bersilih ganti dengan Gelama kecil yang tak henti-henti mengganggu umpan kami..

Kebiasaannya kami menggunakan luminus stik yang biasa digunakan di kolam pancing sebagai penanda hujung joran. Biasanya lampu akan dipadamkan bagi mengelak ikan lari jauh dari bot.

Kurau ketiga yang kuat meronta hingga habis 3 tali pancing kami kusut. Cara makan seperti ikan kecil tetapi setelah direntap, lariannya ke permukaan air dan melawan arus. Kebanyakan lokasi yang kami kunjungi adalah sekitar reba kayu dan pokok yang memenuhi kawasan tebing.

Acid dengan Tetanda yang hanya mendiamkan diri setelah menelan umpan.

Tetanda serentak dua joran di satu spot lapang.

Kerapu comel yang turut terjerat dengan umpan kami.

Pendek kata lokasi yang dikunjungi semuanya berisi, cuma perlukan kecekapan untuk memancing. Bagi yang tidak biasa, kemungkinan ikan terlepas adalah tinggi. Kebanyak cara makan seperti ikan kecil. Udang hidup yang kami cangkuk pada ekor, banyak membuahkan hasil. Walaupun saya tidak dapat melelapkan mata dek kerana kesejukan, hati puas bila mengenang trip telah berjaya. Rupanya ikan bukan tiada, tetapi ilmu kami yang tak cukup didada. Trip pulang keesokan harinya sebelum solat Jumaat.