Ahad, 22 Disember 2013

Ops Suluh 5

Ada orang kata, ikan besar hanya tinggal di air dalam. Tapi kebanyakan ikan besar yang kami perolehi, berada di air cetek. Ada orang kata ikan besar hanya ada di laut lepas, tetapi hampir semua lokasi yang kami kunjungi hanya di kawasan selat dan muara sungai kecil. Ada pemancing mengatakan tiada ikan baik di kawasan PortKlang dan tidak setanding dengan perairan terkenal seperti Pulau Sembilan dan Pulau Pemanggil. Bagi kami semua ini tidak benar sama skali. Jika anda tidak percaya, cuba lihat gambar di bawah..

Di suatu lokasi cetek hanya sekitar 1 meter, spesis ini kami naikkan. Umpan Udang hidup yang seringkali menjadi, andai waktunya tepat dan rezki menjadi.

Spesis yang sama di laut lepas, juga di lokasi yang sama, dengan set kecil Ikan Gelama, tali sulam 30 paun, mata kail kecil. Walaupun agak siksa nak dinaikkan, masa yang panjang bermain tali, amat menyeronokkan.


Menunggu sambil bersantai hampir 2 jam lamanya.


GT 2.5kg, rekod terbesar kami untuk spesis yang jarang di naikkan pemancing di kawasan ini.

Jadi, kami telah buktikan pada anda, tempat kami juga setanding dengan lokasi terkenal seperti tempat lain. Cuma anda perlu lebih usaha, lebih prihatin dan lebih bersabar. Andai kata tepat waktunya dan kena masanya, banyak ikan-ikan cantik boleh anda perolehi di sini.