Isnin, 9 Disember 2013

Trip 8/12 En Amer dan Rakan

Hampir setiap hari hujan di kawasan Portklang. Jika tidak pada sebelah petang, sebelah malam atau pagi. Hujan pula kerap turun di kawasan sekitar bandar, menyebabkan banyak air tawar berkumpul di muara. Walaupun sedikit sebanyak mengganggu aktiviti memancing kami, namun memancing tetap diteruskan. Kali ini En.Amer dan Rakan, saya bawa hanya di sekitar kawasan terdekat saja. Memandangkan rakan-rakan lain yang berada di kawasan Pulau Ketam kebanyakkannya pulang dengan Ikan Pulutan saja. Sesukar mana pun, kita perlu usaha terlebih dahulu, selebihnya serah pada yang Maha kuasa.

Umpan Perumpun dan Udang hidup yang kami sajikan kebanyakannya disambar spesis Tetuka di kebanyakan lokasi. Ada juga Tetanda kecil ketika waktu pagi tetapi menghilang ketika air mula surut.

Menjala udang di sungai kecil..Banyak udang disini, saiznya pun sesuai dijadikan umpan.

Saiz goreng kunyit :)


Ikan Belanak juga berjaya dikumpul untuk bekalan umpan..


Dua ekor Gt comel dapat di tangan yang sama. Ada baca kot..

Tetanda comel ketika waktu pagi sebelum air mula surut..

Hasil keseluruhan yang mana di monopoli Tetuka dan kaum kerabatnya..

Pada akhir trip ketika hujan melanda, barulah 2 ekor Gt comel meragut salah satu umpan kami. Seronok juga walaupun hanya 2 ekor, sekurangnya terubat penat setelah lama menunggu. Seperti biasa, ketika ini air mula naik pasang semula dan ikan mula aktif. Terdapat beberapa sambaran di sekitar muara. Rasanya spesis yang sama mengejar kawanan anak ikan yang masuk ke sungai. Kami pulang sekitar jam 7 malam ke pengkalan, selepas hujan berhenti.