Ahad, 1 Disember 2013

Trip 1/12 En Oren Dan Arifdalaz P.net

Memandangkan air telah laju dan tidak sesuai ke Pulau Ketam, saya anjurkan supaya trip ini keluar memburu Tetanda di kawasan berdekatan. Bertolak pada jam 9 pagi menuju lokasi, kami singgah di sungai Labuhan Gurap untuk menjala udang. Udang pula dijala sendiri oleh anggota trip. Kehadiran udang yang banyak di kawasan anak sungai memudahkan kami mencari umpan hidup.

Setelah itu, barulah aktiviti memancing di mulakan. Setelah dua lokasi di singgahi, tiada tangkapan berjaya dibawa naik. Hanya di lokasi ketiga, barulah umpan kami mula mendapat sambutan. Tak menang tangan mereka ni menarik ikan. Walaupun tak besar tetapi cukup untuk memberikan kepuasan memancing.

Ada ke udangnya bang?? Sekali tebar seringgit katanya..

Bekalan udang yang dijala dengan jala baru En.Oren :)

Tangkapan di lokasi ketiga dimana terdapat banyak reba pokok tumbang.

En.Oren dengan Tetanda terbesar pada trip ini.

Double Strike!

Saiz biasa yang dinaikkan di sini.

Buat petama kalinya Kerapu berjaya di pancing di kawasan ini.

Arifdalaz bersama Tetanda..

Aksi seorang pemancing..


Mentimun atau Tetanda Karang juga ada dikawasan ini.

Mentari petang menunjukkan sinar menandakan hari siang bakal berakhir..


Sebahagian Tetanda yang berjaya dibawa naik.

Hasil keseluruhan trip.

Ketika ikan sedang aktif memakan umpan, bekalan yang ada telah pun habis. Memang seronok memancing di kawasan ini lebih lagi jika hanya ikan gred A memenuhi peti. Namun harus di ingat, tidak semua keadaan sesuai memancing di sini. Kedudukan bot juga penting bagi mengelakkan batu sering tersangkut di reba. Jika tidak, bukan ikan yang dibawa naik, seguni batung ladung pula yang habis di karamkan!