Ahad, 1 Disember 2013

Radio Amatur Sistem Perhubungan Terbaik Di Laut


 

Sekiranya anda perasan, hampir kesemua krew pancingport.blogspot memiliki sistem radio untuk perhubungan sampingan ketika di laut. Mengapa kami memilih sistem ini? Sistem perhubungan ini amat berguna ketika anda memerlukan bantuan di mana saja jika diperlukan sama ada di darat mahupun di laut. Maklumat dapat disampaikan segera dengan cepat dan pantas. Walaupun agak primitif jika dibandingkan dengan sistem talifon yang ada sekarang, namun penggunaan sistem ini sangat berguna untuk pemancing yang berada di laut.

Sistem ini berupaya mencapai jarak sekitar Selangor, Perak dan Pahang, mahupun di negara jiran kita. Sekiranya menggunakan peralatan yang betul, tahap capaian boleh lebih jauh dari itu. Tidak seperti talifon bimbit, rangkaian ini memerlukan lesen khas sebagai operator radio dua hala. Persatuan Peminat Radio Dua Hala Selangor (PRADAS) adalah salah satu persatuan yang mengeluarkan lesen tersebut di bawah SKMM dengan bantuan pemancar yang berada di puncak Genting Highland. Setelah mendaftar, anda akan diberikan lesen, kad i/d dan Callsign sebagai pengenalan diri di jaluran.

Kebiasannya, peminat kereta berkumpulan atau pacuan 4x4 di seluruh negara memiliki sistem radio seperti ini. Jika anda perasan, semua bot Pukat Tunda di Kawasan Pulau Ketam memiliki sistem perhubungan ini. Antara penanda untuk mengesan operator radio yang menggunakan sistem ini adalah antena yang menjulur di atas bot, kereta, lori, van ,mahupun motorsikal yang digunakan. Terdapat juga pelekat pengenalan diri di kenderaan sebagai memudahkan rakan radio mengenali operator tersebut.

Sekiranya anda berminat mengenai radio dua hala ini, bolehlah berhubung dengan saya untuk informasi lanjut atau terus berhubung dengan PRADAS.

Siparipari/Zambri/Along
PR-ALO

Komando_sg/Jemik
PR-JMK

Abg Emi
PR-ALQ

Samat
PR-SMD

Eboi/Helmi
PR-ALE