Jumaat, 28 Jun 2013

Trip Keluarga Menjejak Gelama Terbang.

Kebanyakan pemancing gemar turun hanya pada waktu air mati saja. Namun tidak bagi kami. Istilah tiada ikan ketika air besar adalah palsu sama sekali. Semuanya bergantung kepada rezki dan kemahiran masing-masing. Untuk kali ini, saya, Eboi, Acid dan Ibu bersama-sama turun menjejak tapak-tapak lama bagi memahirkan diri membaca keadaan air untuk memancing. Beberapa fakta yang boleh diguna pakai akhirnya membuahkan hasil. Bertolak pada jam 8 pagi, keadaan pasang besar menenggelamkan jambatan yang menghubungi jeti dan daratan. Trip terus dihalakan ke Pulau Ketam bagi menjimatkan masa. Berikut hasil tangkapan ketika itu.

 Gelama terbang 7kg hasil penantian seminggu kena tinggal hehehe..

Gelama terbang yang diidam-idamkan Eboi akhirnya tertewas, di lokasi yang hanya dalam 1 meter. Dengan umpan udang hidup, set kecil dan arus selaju peluru, berpeluh di buatnya. Lokasi ini berdekatan muara sungai kecil dan berpasir. Ramai yang kami lihat menjeling ketika melalui kawasan ini. Mungkin tidak yakin bahawa lokasi ini berpenghuni. Namun ikhtiar kami membuahkan hasil.

Selain itu terdapat juga Tebal Pipi, Merah dan Tetanda kecil yang berjaya di naikkan di laluan sungai. Lokasi ini menjadi kegemaran sahabat kami Abul ash ketika air mati. Terima kasih kerana sudi berkongsi maklumat ye sahabat.

Rasanya hasil sebegini sudah cukup membuatkan anda tersenyum. Kebanyakan hasil sisik yang kami perolehi berada di kedalaman kurang 1.5 meter. Sesuai dengan keadaan air besar ketika ini. Kepada pemancing yang ingin menduga lokasi seperti ini, sedikit pesanan kepada anda. Pastikan kawasan mempunyai arus dan air jernih sebelum memancing. Insyaallah, ada rezkinya nanti.