Rabu, 26 Jun 2013

Trip 25/6 En.Umar dan Rakan

Keadaan jerebu di sekitar Selangor sekarang amat membimbangkan. Jarak penglihatan yang kurang dan udara yang kurang menyenangkan. Kadangkala mata terasa pedih ketika mengharungi jerebu ini. Walaupun langit berjerebu, memancing masih diteruskan. Trip En.Umar dan rakan buat kali ketiga menjelajah kawasan lubuk di sekitar perairan PortKlang. Bertolak agak lewat sekitar jam 9 pagi, kami disambut dengan berita orang lemas di kawasan pengkalan dan mangsa masih belum ditemui. Pesanan kepada semua pemancing, hargai nyawa anda dan jangan melibatkan diri dengan aktiviti merbahaya sekitar kawasan ini. Keselamatan harus diutamakan.

Trip kami di teruskan dengan membeli umpan di kedai abg Comel, berikutan taukey di pengkalan tidak dapat dihubungi. Udang 160 ekor saiz kecil berharga Rm40 menjadi sajian ikan pada kali ini. Jom kita tinjau hasil mereka.(Gambar ihsan dari Fb En Umar)

Kerapu yang saya langsung tidak jangkakan meragut umpan kami. Di kawasan ini terdapat reba bersaiz besar yang baru di temui 3 hari sebelumnya. Namun pada hari tersebut tidak membuahkan hasil. Tetapi kali ini, memang rezki mereka..

Daun Baru juga di lokasi sama sejurus selepas Kerapu pertama dinaikkan.

Kalau sudah rezki, tak kemana. Kerapu lagi di lokasi sama. Saiz kecil tetapi tarikan memang bertenaga. Untung ada tangguk, kalau tidak tak tau lah nak buat macam mana.

Antara keseluruhan hasil yang berjaya dinaikkan, tidak banyak namun memuaskan hati. Maaf banyak-banyak kepada mereka ni kerana hanya ini hasil yang tak seberapa dapat saya adakan.

Air besar namun jernih di kawasan tertentu..

Walaupun air besar dan keruh, terdapat banyak lokasi yang boleh membuahkan hasil. Cuma bergantung kepada rezeki masing-masing dan usaha yang dijalankan. Tekong harus rajin dan berusaha sedaya mungkin bagi mengenalpasti lokasi sesuai. Trip pulang awal jam 7 malam atas faktor keselamatan. Terima kasih kepada mereka ni yang masih sudi menggunakan perkhidmatan kami.