Selasa, 18 Jun 2013

Trip 17/6 En Zarimie Dan Rakan

Menjejak spesis yang sukar diperolehi memerlukan masa dan keadaan yang sesuai. Begitulah caranya jika mengikut pengalaman saya selama turun ke laut. Walaupun kadangkala keadaan sesuai, namun begitu bergantung kepada rezki masing-masing. Trip kali ini seramai 5 0rang di sertai en.Zarimie dan rakan memburu spesis Tirusan di lokasi muara sungai. Jom kita tinjau bagaimana hasil tangkapan kali ini.

Lokasi pertama di reba pokok sebagai pemanas badan, menghasilkan Gelama dan Tetanda yang yang saya naikkan sebagai menandakan kawasan ini berisi.

Tirusan pertama di lokasi kedua dinaikan oleh saudara ini. Udang hidup saiz sederhana memang sesuai di kawasan ini. Namun kadangkala Sirat-Sirat dan Cikbun juga menggemari umpan ini.

Kebanyakan sain Tirusan di sini sekitar berat 1 ke 2 kg sahaja yang berjaya dinaikkan.

En.Zarimie dengan Tirusan pertamanya.


Sebuah bot yang pertama berlabuh ketika kami sampai, masih tidak membuahkan hasil walaupun 3 kali merubah lokasi. Saya sarankan supaya berlabuh dihadapan bot kami merapati tebing. Barulah nampak hasilnya. Alhamdulillah, hasil dapat dikongsi bersama.

Saya dan Acid juga berpeluang menambah tangkapan untuk mereka ni.

Spesis yang sama menghuni lokasi ini.

Terdapat juga Tetanda yang berlegar di lokasi ini bersama kumpulan Tirusan tadi. Spot ini berada di atas reba besar di dasar sungai yang terdapat runtuhan batu.

En.Zarimie dengan Senangin yang juga di lokasi sama.

Memang murah rezki mereka kali ini, walaupun saiz tangkapan tidak besar namun kepuasan terpancar diwajah mereka semua. Trip yang turun pada jam 8 pagi, bergerak pulang seawal jam 4 petang di atas permintaan mereka.