Isnin, 1 Julai 2013

Trip 30/6 Bersama En.Otc p.net dan Sahabat lama Amat Maulana

Trip yang telah di tempah awal ini, mulanya tidak mempunyai ahli yang mencukupi. Walaupun begitu, trip masih tetap diteruskan. Oleh kerana salah seorang rakan lama saya juga tidak dapat mencukupkan ahli pada hari sebelumnya, saya usulkan mereka berdua turun bersama pada kali ini dengan izin En.Otc p.net. Berbekalkan udang yang separuh mati di bawa oleh rakan saya Amat, nampaknya seperti kurang menyakinkan. Setelah berbincang dan dipersetujui, trip kali ini "survive" dengan yang ada saja. Bertolak pada jam 8 pagi menuju ke lokasi pertama di kawasan anak sungai, air pasang mengurangkan aktiviti ikan di kawasan terbabit.

 
Tidak semua lokasi berisi aktif ketika air pasang, kadangkala hanya sesuai ketika air surut. Namun kehadiran sang agas, banyak mengganggu aktiviti memancing kami. Berbintik muka, tangan dan kaki kami di cium agas. Apa boleh buat, ini tempat mereka.

 
 En.Otc sedang asyik memerhatikan joran..

 
4 tahun tak turun, gigitan Sang Agas umpama suntikan jarum ;)

Setelah lokasi kedua, hanya beberapa ekor Gerut dan Gelama, diiringi ikan Duri yang tidak putus-putus, tiada tangkapan menarik berjaya dinaikkan. Hanya seekor Tetanda sebesar tapak tangan yang di perolehi oleh En.Otc. Terdapat pokok mati di sekitar kawasan ini tenggelam di dasar sungai. Beberapa kali kail tersangkut, setelah umpan di ragut.

 
 Abang Otc rasa boleh kembang tak? Dah lama tak menjala ni..

 
 Bulan sabit pun boleh lah Mat, janji ada udang kat dalam..

Oleh kerana air baru mula surut, kami berubah ke lokasi muara sungai keluar ke Pulau Ketam. Ketika ini kami berjaya mengesan kedudukan reba di dasar sungai. Berdasarkan kepada maklumat dari tuan Otc, dulunya kerap mendapat Gelama bintik di lokasi ini. Di bawah adalah hasil di lokasi ini.

 Belukang 2.1 kg.

Rezki bagi yang rajin dan sabar menunggu, Gelama Belang 4.2 kg. Tak jadi nak pergi Mersing kan??


Selain itu, Sekor Gelama Belang kecil, Tetuka, Semilang dan Merah kecil baki kepada hasil tangkapan kami. Trip bertolak pulang pada jam 9 malam ke pengkalan. Terima kasih kepada En.Otc dari pancing,net kerana sudi menggunakan khidmat kami.