Ahad, 14 Oktober 2012

Trip Sewa 14/10 Pari lagi??

Trip sewa En Ali dan En Jenal ni nampaknya masih tak serik dengan Gelama yang diorang dapat sebelum ni.. Seperti biasa, lokasi lubuk kali ini agak berbeza dan agak jauh dari yang biasa. Memandangkan mereka ni dah mula biasa dengan keadaan laut sebelum ni, saya membawa mereka ke lokasi yang lebih jauh hehehe.. Amat jarang saya membawa penumpang ke lokasi lain dari yang saya terbitkan di blog ini. Nampaknya mereka ni masih tak dapat menyesuaikan diri sepenuhnya. takpelah, lain kali kita main Gelama Pisang lagi yer...

Asal mancing je begaduh, asal mancing je begaduh..Ni lah gurauan diorang masa memancing..Takde lah sunyi sangat. Ada saja hal yang jadi bahan :) Terhibur juga melihat telatah diorang ni..

Setelah mengumpul perumpun di muara Sungai Chandung, kami ke lokasi anak sungai untuk memancing. Di lokasi pertama, tiada tangkapan dibawa naik. Simpang Y di tuju pula tetapi masih hampa. Hanya Gelama, Tetuka dan Duri sudi menjamah umpan perumpun yang kami sajikan.


Kami berlabuh di hadapan sungai di kawasan Selat Kering berdekatan sangkar terakhir di situ. Tanpa menunggu lama, joran En.Ali berumpankan udang segar hampir mati, mendapat tarikan. Dari dalam sungai, ikan berjaya menarik tali keluar ke selat. Habis semua tali kami dilintasnya dan untung lah tidak berbelit. Dalam perkiraan saya, mungkin ikan sisik yang mengena. Namun jangkaan saya silap. Setelah berhempas pulas bermain tali, akhirnya mangsa mula timbul.

 
Alamak! Pari lah! Tangguk dan gancu pun tak bawa pulak..Terpaksa lah guna penyepit panjang..Bahaya macam ni...

 Macam biasa sesi bergambar pun bermula...

 Dari mula asyik tanya je mana nak dapat Sembilang, kan dah dapat tu...

 Susun biar menarik, padahal takda harga pun ikan ni :P

Agak banyak Gerut-Gerut di kawasan tebing yang mempunyai reba di sekitar Selat Kering. Pantang umpan perumpun  jatuh ke air, tak sampai 5 minit mesti ada yang menyambar. Dengan syarat air jernih hijau dan arus menghala ke Pulau Ketam. Jika mengikut pengalaman saya, biasanya terdapat Gerut bersaiz besar dan Tetanda pada waktu ini. Jika bernasib baik, Merah juga ada bersama. Pokok pangkal yang utama adalah KESABARAN. 

 
Bebolos saiz ni macam Ikan Haruan pulak..Dapat di lokasi reba muara sungai..

 Hah! Dapat pun Tetanda..Sabar dan Usaha tangga kejayaan bang..

 Ketam Renjung yang saya naikkan di lokasi keluar Tiang Kembar..Sangkut kat sepit je, mujur sempat dibawa naik..

 Bekilat ikan Sembilang ni..

 CikBun pun kena?? Sangkut kat perut lak tu huhuhu..Hai untung lah dapat..Orang lain tak dapat tau..

Hasil keseluruhan trip tak lah banyak mana tetapi kepuasan terpancar di wajah mereka ni.. Terpikir pula tentang sebuah lagi grup yang tak dapat turun bersama saya. Dengar ceritanya macam kena tipu je.. Maaf kepada mereka ni sebab tak dapat bawa bersama. Kalaulah bot saya sendiri dan muat lebih ramai, sudah tentu saya bawa sekali..

Kos bagi trip ini ialah sewa bot Rm130+2t Rm8+ myk Rm50=Rm188. Manakala umpan sedikit udang hidup dalam 20 ekor kot dan perumpun yang saya gali sendiri. Macam mana pun kena carik sikit untuk pemanis kata orang :)

Ni pula hasil dari gigitan Sang Lalat Hijau ketika mencari perumpun. Aduhaaaaai,.bengkak lah pulak.. Patut lah kos sewa tekong pun mahal..Macam mana pun, segalanya datang dari Nya..Kita hanya merancang..