Selasa, 13 Oktober 2015

Trip 8/10 En.Said dan Rakan

Seperti yang saya katakan sebelum ini, sampah masih menjadi pemandangan utama di sepanjang perjalanan ke lokasi memancing. Amat sukar mengemudi bot untuk melepasi sampah ini. Kerap kali sampah melekat pada kipas dan mengganggu perjalanan kami. Sampah seperti sisa plastik dan kayu kecil merbahaya pada enjin sangkut.

Setelah sampai di lokasi memancing, sauh dilabuh dan aktiviti memancing dimulakan. Ketika ini air masih surut dan arus masih belum berubah walaupun sudah mula pasang. Arus perlahan seperti ini biasanya menyebabkan Ikan Kerapu aktif dan mudah dipancing. Dengan syarat, umpat jatuh tepat di hujung matanya.



Hasil pertama dengan perambut kolam batu kecil yang dihanyutkan di bawah sangkar..

 
Jika anda perasan, saiz umpan langsung tidak padan dengan tangkapan yang dibawa naik. Inilah rahsia sebenar memancing di lokasi ini..

Senangin adalah spesis wajib pada ketika ini. Spesis ini kerap masuk ke selat yang terlindung ketika musim angin kuat di lautan terbuka. Perkara ini kerap kami perhatikan berlaku seperti tahun-tahun yang sudah. Pada satu ketika nanti, amat sukar mendapatkan spesis ini ketika berakhirnya musim angin kencang.

Ikan Merah yang berjaya dinaikan dengan umpan seekor Beliak Mata.


Hasil keseluruhan trip pada harini agak kurang berbanding dengan hasil sebelum ini. Kemungkinan besar air hujan yang masuk melintasi lokasi memancing kami. Menjadi kebiasaan ketika banyak air hujan, ikan agak kurang aktif. Sebelum trip berakhir kami singgah di kawasan muara dan hasilnya masih tetap sama. Trip pulang sekitar jam 8 malam ke pengkalan.