Jumaat, 2 Oktober 2015

Trip 24/9 Membuang Teritip

Seperti biasa rutin bulanan bagi setiap pemilik bot yang sentiasa turun ke laut, membersihkan teritip adalah wajib setiap bulan. Namun kali ini kami mengambil inisiatif dengan memberi peluang kepada mereka yang ingin turun bersama pada hari tersebut.

Tender terbuka ini hanya diwar-warkan di dalam grup pancingport.blogspot melalui Aplikasi Whatsapp saja. Manakala pemancing yang berminat hanya perlu membeli minyak separuh dari jumlah sebenar dan sebagai upah, trip memancing selepas itu. Oleh yang demikian, beban kerja yang kami tanggung dapat dikurangkan. Aktiviti ini akan diteruskan dari semasa ke semasa setiap bulan.

 
 En.Arol dan En.Alan dari pancing.net menyahut cabaran ini..

Selesai kerja membersih, sampai lah masa untuk memancing. Seperti yang dijanjikan, kami menghala ke sangkar Pulau Ketam. Namun sebelum itu, aktiviti mencari umpan di sudahkan dengan sekilo Beliak Mata.

Hasil pertama setelah 10 minit berlabuh, Jenahak anggaran 1.5 kg..

Hasil kedua pula seekor Pari yang nyaris menarik jatuh joran kami..

Oleh kerana arus begitu baik dan ikan masih aktif menjamah umpan, kami mengambil keputusan untuk menunggu saja dan berpindah hanya di kawasan berdekatan. Hasil kesabaran, seekor Kerapu besar berjaya dinaikkan. Joran kecil dan perambut kecil. Kami bernasip baik kerana ikan ini tidak terlalu agresif dan jika anda lihat pada mulutnya, mata kail hanya sedikit saja melekat pada mulut ikan.

Terdapat juga 2 ekor Kerapu kecil yang berjaya dinaikkan..

Hasil keseluruhan trip memang agak lumayan sungguhpun waktu memancing hanya setengah hari saja.

Kesiannn..Sampai telentang waktu perjalanan pulang.. Kerja membuang teritip dilakukan di dalam air dan memerlukan tenaga yang banyak. Dengan kata lain, berenang sambil bekerja. Terima kasih kepada mereka berdua kerana sudi membantu kami..