Selasa, 13 Oktober 2015

Patin Sungai Langat, Asam Pedas pun sedap..

Sekiranya tidak turun ke laut, sungai menjadi lokasi kedua. Jika tidak di Port Klang, Kelanang pula yang kami kunjungi. Kemudahan sampan yang sudah tersedia menjadikan kerja kami lebih mudah. Walaupun hasil yang diperolehi agak berbeza, namun kepuasan yang diperolehi tidak dapat dibeli dengan wang ringgit..

 Umpan ikan patin di sini adalah buah Berembang yang masak. Jadi aktiviti pertama yang perlu dibuat adalah mencari umpan ini di sepanjang laluan sungai.

 Mata kail dan perambut sesuai perlu digunakan disini..

Batu buatan sendiri yang terbukti menjimatkan kos..

Mata kail jenis nipis memudahkan menembusi mulut ikan Patin yang keras.


Buah Berembang yang masak memang masam rasanya. Mungkin inilah penyebab utama mengapa ia disukai ikan Patin. Ia juga boleh dijadikan makanan kita sekiranya dicampur dengan gula.


Ape yang yang kami panggil sarang perumpun, hasil keladak air sungai yang melekat pada tali utama membentuk sarang perumpun. Agaknya beginilah perumpun membuat sarang di muara laut ye..

Hampir 5 minit berlabuh, seekor tangkapan berjaya dinaikkan. Hampir di semua lokasi terdapat tarikan dan jumlah keseluruhan tangkapan adalah 8 ekor pelbagai saiz.

Sekiranya anda menebing,memang sukar untuk mendapatkan hasil seperti ini. Mungkin kedudukan laluan ikan ini bermain tidak dapat dicapai dari tebing. Namun sekiranya menggunakan sampan, anda akan berada tepat di laluan ikan ini bermain. Lebih seronok jika anda menggunakan set kecil tetapi dengan tali utama yang kukuh. Terus terang saya katakan, ikan dikawasan ini memang sangat kuat melawan!