Selasa, 13 Oktober 2015

Trip 5/10 En.Jin dan Rakan

Seperti biasa trip dimulakan dengan mencari umpan terlebih dahulu sebagai tambahan kepada umpan yang dibawa. Maklumlah, ikan sekarang dah pandai mengenal umpan. Sekiranya kita tidak bersedia, mungkin akan ada trip kumpau pula nanti. Usaha biarlah gigih, insyaAllah akan ada hasilnya nanti..


Mudah mencari umpan kali ini memandangkan ikan baru masuk melalui aliran air pasang.. Lebih bagus jika lebih dari 2 orang yang membuat kerja. Senang nak mengumpul berbanding cuma seorang..

Hasil pertama adalah seekor Tetanda saiz tapak tangan..

Mangsa kedua pula seekor Merah yang menelan keseluruhan umpan ikan..

Di lokasi ini, tangkapan pertama dan kedua berjaya melepaskan diri. Namun hasil ketiga barulah berjaya dinaikkan. Senangin saiz begini memang sukar dinaikkan jika memancing di kawasan sangkar. Kerap melompat dan memutuskan tali perambut!

Kerapu dengan umpan ikan sardin potong hanya terlekat sedikit pada mulutnya..

Di akhir trip ini, salah satu joran milik En.Jin telah ditarik ganas spesis yang tidak diketahui. Umpan seekor ikan dengan dua mata kail berjaya melarikan 1 gelendung tali sehingga habis. Tidak sempat berbuat apa-apa, mangsa berjaya melepaskan diri. Kejadian seperti ini kadang kala berlaku diwaktu yang kita tidak jangkakan.

Hasil keseluruhan sepanjang trip hari ini..