Selasa, 13 Oktober 2015

Trip 7/10 En Ghazali

Trip kali ini hanya berdua saja dimulakan dengan sesi mencari umpan yang agak sukar berikutan hujan sepanjang malam. Kemungkinan besar, air hujan yang dibawa arus surut menyebabkan ikan umpan tidak berada di lokasi. Walaupun agak sukar, hari memancing diteruskan dengan umpan yang dibawa dari pasar pagi.

Laluan sepanjang selat diwarnai dengan sampah yang terapung di permukaan air. Pemandadangan seperti ini dapat dilihat di sepanjang laluan utama ke Pulau Ketam. Jika sampah ini mendap di dasar sungai, kawasan ini akan ketandusan ikan dalam tempoh 10 tahun lagi..

Hasil pertama di lokasi, seekor Kerapu seberat 3.5 kg dengan umpan seekor ikan tamban..

Mata kail hanya terlekat pada bibir ikan dan salah satunya berada di luar mulut. Kelebihan penggunaan 2 mata kail.

 
Hari memancing kali ini begitu suram disebabkan hujan selepas tengahari. Antara yang turut termenung menanti ikan termasuklah Burung Bangau yang berada di atas sangkar tinggal ini. Cuba anda lihat berapa banyak Bangau yang ada di situ?

Selepas hujan, tiada lagi tangkapan berjaya dinaikkan dan kami berpatah balik ke muara. Hasil berlabuh selama 2 jam, beberapa Gelama Pisang dan Senangin kecil berjaya dinaikan. Trip pulang selepas solat mahgrib sekitar jam 7.20 malam.