Ahad, 21 Julai 2013

Trip Belacak Ke, Tembakul??

Sudah 2 trip di buat namun tiada hasil yang diperolehi. Apa yang saya maksudkan, trip mencari Belacak atau Tembakul di sekitar pengkalan menggunakan teknik yang saya rasa pelik ini. Mr.Lim bersama En.Ramli datang kepada saya sebelum ini bagi menguji keberkesanan teknik menangkap Belacak di Thailand mengunakan bubu panjang. Hanya seekor Belacak pada trip pertama dan tiada langsung pada trip kedua. Tujuan pencarian ini katanya untuk menangkap dan menguji ketahanan ikan tersebut bagi tujuan eksport ke China. Untuk itu teknik yang sesuai perlu dicari bagi memenuhi keperluan tersebut. Hanya saiz terpilih saja akan di tangkap bagi di biakkan di dalam kolam khas. Bagi saya teknik jala dan jaring pantai lebih sesuai untuk spesis ini, memandangkan ia cukup pandai dan licik untuk ditangkap. Gelihati pun ada, hairan pun ada. Macam manalah agaknya ikan di sana boleh tertipu dengan cara ini, sedangkan di sini langsung tidak berhasil. Mengikut kata Mr.Lim, sudah tiada lagi spesis Belacak atau Tembakul ini di sana dek kerana kerakusan manusia yang tidak memikirkan tindakan mereka. Oleh yang demikian, teknik dan cara sesuai harus dipikirkan bagi mengelakkan kepupusan spesis ini di Malaysia.

Penggunaan bot kecil pada trip ini lebih mudah berbanding trip sebelum ini yang sering sangkut di pantai.


Bubu panjang yang setahu saya sesuai bagi Semilang dan Ketam.

Untuk trip pertama, saya menggunakan jala dan dapat mengumpul 25 ekor dari saiz yang besar sahaja. Walaupun penggunaan bubu dikatakan sesuai di luar negara, di sini hanya Belangkas Padi(belangkas bersaiz kecil), Sesirat, Ketam, Cikbun, Ular air, beberapa spesis ikan dan Udang yang berjaya di tangkap. Saya hanya mencari rezki atas kerja dan hanya mengikut saja mereka ni, tapi seronok juga melihat telatah Si Belacak yang keluar masuk Bubu melalui pintunya, membuktikan kelicikan dan kepandaian ikan ini :)