Khamis, 11 Julai 2013

Trip 6/7 En.Khalid dan Rakan

Kadangkala apa berlaku, tidak lah seperti apa yang kita rancang. Ini lah yang berlaku pada trip kali ini. Walaupun kadangkala dianggap pelik, semuanya telah ditakdirkan berlaku. Buat pertama kalinya, udang yang saya simpan pada sebelah pagi berada dalam perut bot, di makan beberapa ekor monyet yang nakal di pengkalan. Nak dimarah, binatang. Sudahnya jatuh atas kesilapan sendiri. Sisa udang yang hanya tinggal bahagian kepala dan hujung ekor, saya kutip untuk umpan Gelama.

Udang yang berbaki 7 ekor, saya tambah dengan menjala di sekitar pulau sepanjang perjalanan pergi. Ketika ini air sudah mula pasang dan kebanyakan udang berkumpul di muara anak sungai kecil. Hanya beberapa kali tebaran sahaja, udang sudah mencukupi. Trip mula memancing di laluan bot untuk mengumpul ikan Gelama. Laluan bot yang sibuk, menyukarkan kami memancing di samping keadaan yang amat bahaya. Kami mengubah haluan ke anak sungai yang telah di tandakan sebelum ini. Terdapat reba besar di dasar sungai. Saya mengusulkan supaya ikan Gelama yang ada di potong untuk dijadikan umpan bagi kegunaan joran besar. Manakala sisa udang tadi di jadikan umpan Gelama. Lain yang dicari, lain pula yang mengena. Mata apolo 3, berumpan sisa udang di sambar sekor Siakap Putih!

Lontaran 5 kaki dari dari tebing menghasilkan sesuatu yang tidak dijangka. Walaupun agak sukar ditumpaskan, 2 mata kail yang tersangkut di sirip bawah dan bibir, menyukarkan peluang untuk melepaskan diri. Saya juga terkejut bila ikan sudah timbul dipermukaan. Langsung saya tidak jangka sekor Siakap Putih.

 Begitu juga dengan Ikan Merah ini, juga menggunakan umpan yang sama. Terdapat satu ragutan kasar mengunakan umpan hirisan ikan, namun ikan berjaya melepaskan diri. Joran kecil dan lembut tidak sesuai untuk tugasan berat sebegini. Kebiasaannya ikan akan berjaya melarikan umpan ke reba dan melepaskan diri. Sayang sekali tangkapan besar bukan rezeki mereka.

 Selewak yang berada di lokasi sama juga dengan umpan sisa udang tadi. kebanyakan lokasi ini tidak berjaya menghasilkan tangkapan baik kerana keadaan angin kencang yang menyukarkan bot kami berlabuh. Keadaan ini berlanjutan sehingga ke lokasi kapal karam hingga terpaksa mengikat bot pada badan kapal tersebut. Namun tiada hasil baik kemudiannya.

 Antara pisau, umpan dan pengepit yang masing-masing saling berkait rapat..

 Tetanda di satu lokasi anak sungai.

Sekor Talang Kecil yang tidak pernah saya perolehi sebelum ini, tertipu dengan umpan udang hidup.
Trip bertolak pulang pada jam 7 malam setelah tiada tangkapan menarik dinaikkan. Terima kasih kepada mereka ini kerana memilih khidmat kami untuk memancing.