Jumaat, 9 November 2012

Trip 4/11 En Megat dan Kawan-kawan

Trip kali ini memang benar-benar menguji kesabaran kami. Oleh kerana hujan di darat dan laut, agak kurang ikan menjamah umpan. Hinggakan air laut pun bertukar warna dari biru hijau ke coklat cair. Bot 30hp yang kami tempah masih tidak pulang ke pengkalan walau jam sudah mencecah 10 pagi. Kemungkinan hujan pada sebelah malam menyebabkan mereka tidak dapat memancing. Oleh yang demikian, tuan punya bot En.Rafi mencadangkan kami membawa 40hp dengan harga 30hp. Tuhan sajalah dapat balas kebaikan tuan ni. Namun masalah timbul bila mana budget minyak untuk 30hp terpaksa di sesuaikan dengan enjin baru 40hp. Saya mengambil keputusan untuk membeli minyak menggunakan duit upah di Pulau ketam. Namun malangnya semua stesen minyak di pulau ketam tutup ketika hujung minggu. Terpaksalah saya jimatkan penggunaan minyak hingga sampai ke pengkalan. Kemahiran yang ada saya gunakan semaksima mungkin. Alhamdulillah, minyak cukup hingga pulang :)

Oleh kerana tiada getuan langsung di lokasi terdekat, dengan air yang bertukar warna, saya terpaksa membawa mereka ke lokasi yang berpotensi walaupun jauh. Masa berjalan dan keputusan mesti dibuat dengan cepat. Setelah menjala udang di laluan bot ke pulau ketam, saya mengambil keputusan berani menghala ke Pulau Ketam. Macam biasalah umpan udang hidup yang saya jala sebagai sedikit ikhtiar.

 Kerapu Singa di lokasi jeti Pulau Ketam. Ikan banyak di kawasan ni tapi bot lalulalang agak menggerunkan kami..

 Gerut-Gerut di lokasi sama dinaikkan En Megat. Juga Tetanda kecil sebesar 3 jari. Terpaksa kami ambil juga kerana kecederaan sirius.

 Agak luas bot ni, sesuai untuk 5-6 pemancing, tapi tiada kanopi jika hujan..

 Baru cakap hujan, hujan pun jatuh. Dengan angin kuat sekali. Ketika ini kami berlindung di Sungai Labuhan Gurap sehingga reda dan makan tengahari.

 Tetanda di bekas jeti lama pulau Ketam. 2 ekor dapat pada orang yang sama..

 Ini saja yang dapat saya ushakan untuk anda bertiga. Kos untuk trip kali ini ialah Rm260..