Selasa, 3 Julai 2012

Trip 1/7 Bagan Lalang - Ikan tak naik!

Salam ceria kepada semua rakan pemancing yang budiman. Terima kasih kerana sudi melawat blog kami. Minggu yang sudah saya dan Acid membuat satu trip mengejut ke Bagan Lalang untuk mencuba lokasi yang pernah di ceritakan Acid iaitu Boya Putih Paloh 2 Pantai Bagan Lalang. Trip kali ini hanya untuk misi mengenalpasti kawasan lubuk berpotensi dan merasai sendiri keadaan memancing di kawasan laut terbuka. Kali ini bot sewa berharga Rm200+tekong+myk memang murah hasil dari carian rakan Acid yang berada di kawasan berkenaan. Malang sekali kerana rakan tersebut tidak dapat turut serta kerana tidak tahan mabuk laut. Saya menjangkakan sesuatu yang amat tidak disenangi ramai pemancing iaitu keadaan laut bergelora. Setelah meminjam 2 batang joran dari Jemik@Komando Sg, Udang hidup 100 ekor dan peralatan lain yang di perlukan, kami bertolak ke lokasi pada jam 5 pagi menuju ke Pengkalan Sg Sepang untuk bertemu dengan tekong tersebut. Setelah bersalaman dan minum di kedai mamak, haji membawa kami ke pengkalan untuk turun memancing.







Setelah memunggah barang ke dalam bot sepanjang 23kaki yang menggunakan enjin 60hp kelihatan sudah uzur. Sebelum itu beberapa pemancing telah mengingatkan kami tentang keadaan di luar sana :) saya menelan 2 biji panadol. Keadaan kurang sihat dan risau mabuk, menyebabkan saya terpaksa membuat persediaan. Air yang tenang ke muara berubah setelah keluar melintasi beting. Ombak yang tidak putus-putus menerjah bot kami dan nelayan lain yang sedang menangkap ketam. Mengerikan!





Hampir 15 melintasi kawasan terbabit, kami singgah di Jimah Power Plant untuk mencari tamban. Mengikut tekong, udang kami tidak akan membuahkan hasil dan katanya hanya sesuai di masak bersama mee segera berdasarkan saiznya yang kecil. Setelah bersusah payah mengikat tali pada tiang dermaga, pancing di labuh setentang pada paip limpahan air dari logi kuasa. Tiada Tamban berjaya di naikkan. Putus sebanyak 2 kali akibat tersangkut pada karang batu akibat tidak sedar ikan sudah membawa umpan ke sarangnya. Maklumlah, keadaan laut bergelora menyebabkan saya tidak dapat mengesan ikan meragut umpan.



Setelah berlabuh hampir sejam, haji mengajak kami ke tengah untuk mencari tamban di sekitar tiang lampu. Menempuh ombak tinggi dan gelora cukup menakutkan saya. Untungnya bot kukuh dan besar. Namun ada bot lebih kecil dari bot kami berada berdekatan. Kelihatan sedang melakukan jigging dan telahpun berjaya menaikkan tenggiri sebanyak 2 ekor! Kelihatan juga pemancing yang berada di atas tiang peken terbabit sedang mencari tamban. Saya tidak pasti adakah lokasi tersebut dibenarkan digunakan untuk org awam memancing. 



Hanya beberapa ekor tamban saja di perolehi dan tekong mengajak untuk ketengah lagi. Di tepi saja gelombang sudah besar, di ajak ketengah pula? Ikut sajalah, yang penting dapat pengalaman baru walaupun hati tak berapa rela :) Sekali lagi bot menempuh ombak laut bergelora menuju ke boya hijau. Sampai saja di lokasi, kami menghadapi kesukaran mengikat tali bot ke boya. Setelah bersusah payah dan berjaya mengikat tali, apollo di turunkan dan tamban yang dicari mula menunjukkan muka. Tiada selar dan cencaru seperti yang kami perolehi di Trip Kelanang yang lepas. 



Hampir 2jam disitu menunggu keadaan tenang sedikit, haji mengajak kami ketengah lagi! Boya kuning... Kepala dah mula pening. Kata aji, kalau setakat nak memancing Gelama baik di tepi saja. Kalau ikut haji mesti ketengah lagi. Sabar je lah...Perjalanan ke tengah 15 minit menempuh ombak lagi dan sampai ke lokasi. Air mula tenang :) Alhamdulillah... Tiang penanda bewarna putih dan sauh di labuh. Cetek je. Rupanya kawasan beting. Haji mengarahkan kami melabuh pancing menggunakan umpan tamban hidup. Pancing pertama saya labuh menggunakan perambut 50paun dan batu saiz 10 perambut gantung. Jarak lontaran 20 meter dari bot. Tak sampai 5 minit, ikan meragut umpan. Melentur joran dan tali berderik keluar tanpa henti dan joran hampir tercampak keluar kerana tidak di letak pada tempat sepatutnya..Saya mengangkat joran dan ikan melompat ke permukaan! Putus,.... Terkejut dan terkedu di buatnya.. Memang besar... Haji menegur saya supaya menggunakan tali perambut 100paun ke atas untuk tali biasa. Tak sampai 5 minit joran tekong pula menjerit! Setelah membalas rentapan, ikan terus menarik tanpa henti dan akhirnya rabut juga :) 2 mata pun rabut juga? Pandai betul ikan kat sini. Acid yang menggunakan pelampung turut mengalami nasib yang sama. Dek kerana terlalu banyak memasang joran sehingga lambat mengesan joran mana yang di tarik ikan. Rabut juga... Terbukti, memang lubuk ini berisi..



Mengikut kata aji, semua yang terlepas adalah 5kg ke atas. Rezeki mata sajalah nampaknya. Setelah arus dan angin berubah, tiada tangkapan dinaikkan. Setelah naik ke darat untuk makan, kami turun semula di kawasan Logi Janakuasa dan hanya kerapu kecil dan tetanda berjaya dinaikkan, itupun saya lepaskan semula. Walaupun agak kecewa dengan tangan kosong, namun saya anggap trip ini banyak memberi pengajaran buat kami. Yang mabuk laut memang tak buleh ikut, percayalah :)







 Apa yang di gelar Acid "Apollo Extream!"