Jumaat, 13 Julai 2012

Melawat Sungai

Mengikut maklumat terbaru yang saya terima dari rakan pemancing, ikan baung di sungai telah mula banyak dan sering dinaikkan. Saiz antara 500grm hingga 1kg, saiz biasa di sungai ini. Sambil meninjau keadaan lokasi yang boleh dilihat dari jalan besar, saya mengambil sedikit gambar untuk artikel ni. Pada ptg Sabtu selesai dari bekerja, tiada kaki pancing dilihat berada di lokasi. Kelihatan ikan patin banyak melompat di permukaan. Tapi tidak lah seperti ikan lumba-lumba di laut :) Setengah jam mengendap, kelibat ikan bulan dan lampam juga turut kelihatan. Lokasi ni kami gelar Selekoh Kilang sebab seberang jalan terdapat kilang tempat saya bekerja. Banyak pokok tumbang di bahagian tepi sungai, dengan kesan di tebang. Sedihnya melihat keadaan begini. Entah sampai bila boleh bertahan Sungai Langat ni. Pembinaan kilang baru bersebelahan jalan juga merisaukan saya. Sedikit sebanyak pasti sisa buangan nya akan mengalir ke sungai dan mengganggu habitat udang galah dan ikan di sungai. Terjumpa pula dengan sejenis tumbuhan yang biasa kami guna sebagai umpan patin.

 Gambar ni diambil di jambatan besi pada waktu petang, air mati mula surut. Berjaya dinaikkan menggunakan umpan buah berembang.

Buah Lakom atau anggur hutan. Rasanya manis tetapi mempunyai racun, anda akan gatal tekak dan bibir setelah memakannya. Jadi jangan cuba ye..




Pohon ni menjalar biasanya di atas pokok, menutupi dahan dan berbuah mengikut musim. Jika masak bewarna hitam dan hijau ketika muda. Biasanya kami guna yang masak untuk menundukkan patin. Teori ini telah terbukti berdasarkan patin yang kami bedah ditangkap oleh Jemik(komando sg). Terdapat beberapa bahan di dalam perut patin disini. antara bahan tersebut ialah, buah lakom, buah berembang, daun hijau yang tumbuh dalam air di tepi sungai, lumpur, sisa ayam seperti lemak dan usus. Tetapi yang biasa buah lakom dan berembang. Saya pernah letak gambar buah berembang pada artikel lama dalam ni.


Kawasan tebing bersemak yang redup. Seram juga kalau tengok macam ni.. Kebanyakan nya pokok pakis tanjung yang biasa kita masak untuk sayur.


 Kesan hakisan akibat aktiviti mencari cacing sungai untuk umpan. Lambat laun kawasan ini pasti terhakis dan runtuh.