Jumaat, 13 Julai 2012

15/7 Trip Mesti pergi!

Salam menyambut puasa buat semua rakan pemancing di luar sana. Bulan ni kita mula puasa kan, kepada pemancing sekalian jangan jadikan memancing sebagai alasan untuk tidak berpuasa. Kita memancing cari rezeki jangan pula dapat dosa. Cerita tentang tak puasa ni memang dari dulu lagi saya perhatikan. Tekong bawak enjin sepatut ekzos enjin yang berasap, tapi mulut tekong yang keluar asap. Saya harap perkara ini dijauhi oleh semua rakan pemancing saya. Kalau ombak ditengah bisa ditempuh, sekadar puasa sehari apalah sangat. Saya sendiri biasa turun kelaut ketika bulan puasa. Pergi selepas sahur, pulang sebelum berbuka. Jika selepas terawih, bersahur naik ke darat atau bawa bekalan untuk bersahur. Jangan buat alasan tak senonoh untuk memancing. Jika tidak mampu menahan lapar ketika memancing, jangan turun kelaut. Anda mungkin belum layak menjadi pemancing yang hebat! Jangan marah :)

Ramai juga yang menghubungi saya untuk memancing minggu ni, dalam 4 grup. Kepada en.Azmi minta maaf tak dapat ajak sekali kerana bot yang saya dapat cuma untuk 4 org, jika lagi besar sudah tentu saya ajak sekali. Maaf kepada anda semua kerana tak dapat nak tunaikan permintaan tuan-tuan semua. Kesukaran mendapatkan bot sewa menjadi penghalang utama. Hampir semua bot di kawasan Portklang habis ditempah dari sekecil Rm130 hinggalah yang ke mahal. Mungkin faktor dah nak puasa dan air pula cantik ketika ini. Namun keadaan cuaca dan angin minggu ini kurang menarik. Tapi insyaallah jika hanya sekitar selat dan pulau, masih terlindung dan tiada ombak besar keterlaluan.

Namun setelah bersusah payah mencari bot, akhirnya dapat 1 di Sg Sirih, Portklang. Bot sepanjang 19kaki 30hp dengan harga Rm200+myk 1 tangki. Murah kan :)

Namun saya gembira kerana masih ada yang ingin turun bersama saya walaupun hanya gelama dan senangin buih yang dinaikkan :) Sebenarnya seperti yang saya sebut-sebut selalu, kami yang biasa turun tidak mengejar ikan besar walaupun itu tujuan anda semua. Ikan besar ni cuma bonus buat kami kalau bernasib baik. Ilmu yang saya ada tidak setanding dengan tekong tersohor yang lain. Masih kecil, sedikit dan kurang segalanya. Ikan dalam air, saya tak nampak.

Minggu ni saya telah merancang untuk turun bersama pemancing yang dulu pernah memancing ketika muda-muda dulu :) Diorang selalu ikut saya ketika ada sampan dulu. Merasa lah tirusan, jenahak dan pari yang memang susah nak dapat kalau menebing je.. Biasa lah kalau bab peralatan kami semua nya murah dan ringan sahaja, sesuai untuk berseronok di sekitar perairan PortKlang ni.. Biasa nya kami bawa yang keras satu, yang lembut satu. Yang lembut tu untuk menguji skill dan cari lauk :) yang keras untuk bertarung jika bernasib baik.

Tengoklah nanti apa hasil yang kami akan perolehi pada trip yang dirancang ni. Usaha perlu lebih, harapan pasti ada. Namun allah ta'ala penentu segalanya. Kepada Jemik(komando Sg), E-boi(tokey ayam) dan Marool(Usus), siapkan kekuatan tangan untuk tarik sauh esok hahahaha pasti lenguh nak ubah tempat nanti.. Selamat memancing semua dan semoga anda berjaya!