Jumaat, 13 Julai 2012

Bot Kayu Enjin Kereta Sahabat

Sabtu lepas saya berkesempatan melawat seorang sahabat yang baru saya kenali tempoh hari. En Fadzil dari Kg Jawa sedang menyiapkan sebuah bot kayu yang menggunakan enjin kereta! Memang unik dan kreatif orangnya. Banyak maklumat dan pengalaman berguna untuk saya jadikan ilmu, maklumlah saya juga seorang pembina sampan walaupun tak sehebat mana. Bersama adik ipar, kami singgah untuk melihat bagai mana proses dan bentuk sampan kayu. Bentuk sampan Lepak Jantan sepanjang 23 kaki panjang dan 6 kaki lebar. Berikut beberapa gambar yang sempat saya rakamkan untuk rakan pemancing semua.


Pandangan dari depan, siap khemah untuk berteduh. Betullah cara macam ni..
 
 Enjin yang telah di ubah suai, lupa pula nak tanya berapa kekuatan enjin. Tapi mengikut katanya 60kuda.

 En Fadzil arkitek bot ni..Tinggi juga lantainya, senang nak buang rawai atau jaring. Esok akan dibina rumah untuk enjin.

 Siap dengan tombol gear! Haaaaa memang unik lah bot ni :) reverse, gear 1 sampai 4..

 Cuppling atau penyambung dari shaft kipas ke gear..

 Sambungan dari pandangan atas, rm1500 ditempah khas..



 Sambungan kayu yang memegang tiang shaft dan kipas pada haluan bawah..


 Radiator sebelah depan..


Haluan di ikat menggunakan ciri khas supaya lebih kukuh..

Sekiranya siap nanti, bot ini akan berada di Pengkalan Pengail Port Klang. Insyaallah pelancaran ke laut sebelum bulan puasa katanya. Dah tentu saya akan turut serta dan merasai sendiri penagalaman ini. Terima kasih En.Fadzil..