Khamis, 28 Jun 2018

Trip mencari laluan Semilang 2

Ketika air besar, amat sukar mencari ikan baik di dalam kawasan selat. Faktor utamanya air laju dan keruh. Salah satu spesis yang biasa dan mudah diperolehi ialah ikan Semilang. Walaupun nampak mudah, masih perlu ada kemahiran yang perlu dipelajari dan dimahiri untuk menjejaknya. Hari ini saya turun berseorangan mencari di mana laluan utama ikan ini.


Sebelum itu, umpan udang yang dijala dan Perumpun sarang dicari di kawasan anak sungai berdekatan. Lebih kurang setengah jam mencari, perjalanan diteruskan ke lokasi memancing. Dalam perjalanan, hujan mula turun dan saya berlindung sebentar di muara Sg Nyiris Besar. Hujan yang lebat saya jangkakan akan mengurangkan jumlah tangkapan hari ini. Rupanya tekaan saya silap setelah trip berakhir.


Sampai di lokasi memancing, saya meninjau kawasan mana yang sesuai untuk dicuba. Ketika ini air baru saja berada dikemuncak surut. Sesuatu yang menarik dapat saya lihat di sini. Terdapat satu spot yang sebelum ini saya kunjungi membuahkan hasil yang baik dan lokasi tersebut mempunyai aliran anak sungai melintang ditepi pantai. Jangkaan saya ikan ini menyusur alur sungai kecil untuk naik ke paya bakau. Oleh kerana itu, saya perlu membuktikan teori ini betul. Ketika air pasang, di lokasi ini saja 3 ekor Semilang bersaiz besar berjaya saya naikkan!


 Di waktu air surut ini, saya berlabuh di satu sungai kecil dan berjaya mengumpul 3 ekor Semilang dan 2 ekor Tetanda dengan menggunakan umpan Perumpun sarang. Walaupun sungai tersebut kecil, alurnya agak dalam dan mempunyai sampah di dasar. Hasil ini tak sampai pun setengah jam berlabuh. Air mula pasang, saya berlabuh di muka sungai dan tiada hasil berjaya dibawa naik. Tidak pasti samada ikan ini tidak melalui kawasan tersebut atau waktunya belum sesuai. Terdapat 3 sungai kecil yang saya sempat singgah di waktu ini dan hasilnya masih sama.

 

 Air sudah naik di tebing, bot di ubah menghala ke pantai. Di sini, kedalaman air hanya sekitar 2-3 kaki saja dan pantainya agak keras. Arus pasang mula masuk dan inilah waktu paling seronok yang saya nantikan. Sebanyak 6 ekor ikan Semilang berjaya saya naikkan di sini sehingga air tinggi. Kebanyakkannya umpan di lontar di gigi air berdekatan akar bakau.


 Apabila air pasang sudah maksima, mulalah spesis lain yang masuk. Dari Gerut 3 jari, Belukang dan Sesirat, mula menjadi gangguan. Seekor belukang besar nyaris menyeret joran saya ke air kerana cuai meletakkannya di bawah. Rasanyanya inilah masa paling sesuai bergerak pulang dan menamatkan trip hari ini.

 Keseluruhan hasil hari ini Semilang 9, Tetanda 2, 1 Tetuka dan 1 Gerut. Kebanyakan umpan yang menjadi adalah Perumpun Sarang. Jika berkesempatan, saya akan gunakan udang pasar di trip akan datang. Tujuannya adalah untuk melihat perbezaan hasil dengan umpan yang berbeza. Tidak semua lokasi memerlukan umpan yang sama untuk spesis yang sama. Inilah kemahiran yang perlu dicari untuk kegunaan masa hadapan.