Rabu, 6 Jun 2018

Trip 7/6 Cari lauk suka-suka

Ketika bulan puasa, kebanyakan trip hanyalah untuk suka-suka dan mencari lauk saja. Sambil mengumpul ikan, sambil bersantai bersama. Hari ini saya bersama Ijam dan Rakannya memancing sekitar selat di kawasan tebing dan sungai kecil. Ketika ini air sudah perlahan dan jernih menjadikan lokasi memancing kami kurang sesuai dikunjungi. Oleh kerana ketiadaan umpan Beliak Mata seperti selalu, hanya Udang hidup saja yang mampu kami adakan. Hal ini terjadi apabila lokasi mencari umpan yang biasa tidak boleh dihampiri lantaran terdapat Kapal tentera sedang berlabuh.


 Biasanya jika terdapat umpan ini, Pulau Ketam adalah lokasi terbaik ketika air mati.

 Lokasi reba sekitar pantai masih ditenggelami air memudahkan kami mencari spesis diatas. Walaupun begitu, umpan Perumpun sebenarnya lebih efektif dan cepat. Spesis ini gemar berkumpul di kawasan reba seperti pokok tumbang untuk mencari makan ketika air pasang. Jika anda tahu dan pandai, jumlahnya boleh didapati dengan banyak, dengan syarat tiada yang terlepas. apabila terlepas dari kail, gerombolannya akan menghilangkan diri. Saiznya sebesar 4 ke 5 jari dan kadangkala lebih besar.


Salah satu reba pokok yang melintang di tepi pantai ini kadangkala disinggahi Ikan Siakap Putih untuk mencari makan. Dietnya adalah udang besar dan Belanak kecil. Memancingnya memerlukan kesabaran tinggi. Umpan perlu di hanyutkan saja di sekitar reba tersebut. Terus terang, saya tidak pandai menjinakkan spesis ini dek kerana masih kurang ilmu dan kesabaran.


Respek juga pada mereka ni yang berpuasa tetapi masih gagah memancing. Jika puasa hanya sekadar tidur dan rehat, maka tiada lah cabarannya. Uji ketabahan diri supaya lebih kuat di masa depan.


 Ikan Senangin Buih dan Daun Baru ini hasil kerajinan kami di reba-reba yang dikunjungi. Ikan Senangin ini mendapat nama dari lokasi ia mencari makan dan bermain. Dietnya udang dan ikan kecil yang bermain di kawasan cetek atau permukaan air. Spesis yang kerap ditemui di kawasan pantai berpaya bakau. Apabila saiznya bertambah besar, dietnya juga berbeza dan akan kerap berada di kawasan yang lebih dalam. Namun, kadangkala kerap ditemui tersangkut di jaring yang ditahan di dalam paya bakau.


 Satu lagi yang pelik jarang kami temui, ikan Bebolos ini memakan umpan Belanak hidup sebesar jari kelingking. Ekor umpan boleh kita lihat terkeluar dari mulutnya. Kawasan ini mempunyai bunga karang kecil dan kerap tersangkut di kail kami.

Anak Gt juga ada berlegar di kawasan reba pokok ni..

Trip kali ini amat kurang memuaskan lantaran lokasi yang dikunjungi kurang berarus dan sudah jernih. Terdapat banyak ikan Buntal yang menguasai berbanding ikan sasaran yang kami cari. Kesimpulannya, lokasi seperti ini memang sesuai ketika air laju saja. Ketika itu arus membolehkan bot di labuh dengan mudah dan kawanan ikan akan berkumpul di lokasi tersebut ketika air surut. Ketika ini, air masih menenggelami kawasan paya bakau dan ikan tersebar di kawasan yang luas. Sekitar waktu tengahari pula, angin kencang menyukarkan kami untuk berlabuh di spot berpotensi. Kami pulang pada jam 6.30 dan berbuka di kedai berdekatan.