Selasa, 26 Jun 2018

Sekadar informasi, mencari laluan ikan Semilang

Ikan Semilang adalah spesis yang banyak terdapat di kawasan muara berlumpur. Ia mudah dipancing di kawasan alur sungai yang cetek dan mempunyai kawasan bakau. Tetapi adakah anda tau di mana lokasi paling mudah menjerat spesis ini?



 Sekiranya anda berada di lokasi paya bakau seperti ini, kawasan tebing yang berdekatan dengan air dan arus pasang adalah lokasi yang terbaik. Samada dengan menyampan atau menebing, tekniknya masih sama. Anda cari lokasi yang mempunyai akar bakau seperti di bawah.


 Akar bakau yang berjuntaian di pinggir laluan air pasang memang menjadi lokasi ikan Semilang mencari makan. Siput, Umang-umang dan ketam kecil adalah antara makanan yang dicari. Perumpun dan Udang juga sesuai dan boleh digunakan.


Sekiranya melalui tebing, gunakan perambut batu hidup yang ringkas saja. Sekiranya menaiki bot, labuh sauh berdekatan tebing dan umpan dicampak ke lokasi akar bakau ini. Air pasang adalah waktu terbaik. Jangan risau dengan air cetek kerana ikan ini memang akan menyusuri kawasan akar bakau sehingga air naik memenuhi tebing. Pastikan anda menjaga joran dengan baik kerana tarikan spesis ini di kawasan cetek lebih kuat dari biasa!