Selasa, 5 Jun 2018

Trip 3/6 Trip malam.. Lauk segar untuk berbuka

Sudah lama Jemik @komando_sg tidak turun bersama saya mencari lauk. Ajakan saya pada hujung minggu ini disambut baik olehnya. Cuma yang berbeza adalah kami keluar malam sehingga ke petang seperti ketika mula-mula kami belajar memancing dahulu. Setelah semuanya selesai disediakan, kami bertolak dari rumah pada jam 6.45 petang dan berbuka di kedai makan saja.

Keadaan air pada waktu ini sekitar 4.5 dan masih laju. Sehari selepas ini, air akan mula mengecil. Bertolak ke lokasi memancing sekitar jam 10 mlm dengan bungkusan sahur yang dibeli di darat. Lokasi pengkalan kami mempunyai kedai Tomyam di jalan masuk, jadi tiada masalah bagi kami mencari bahan makan.

Sasaran malam ini adalah reba-reba kayu sekitar pantai yang ditenggelami air pasang. Reba ini hanya boleh dikunjungi ketika air pasang tinggi dan ia terletak di atas tanah ketika air surut. Antara umpan yang paling berkesan ketika ini ialah Perumpun sarang dan Udang hidup saiz sederhana. Tiada masalah untuk umpan Udang, yang menjadi masalah adalah Perumpun kerana hanya Perumpun Urat saja yang kami perolehi pada malam tersebut. Sifatnya yang lembut berbanding Perumpun sarang menjadi masalah utama apabila ia kerap habis diganggu ikan kecil dan baunya juga menarik perhatian Ikan Duri lebih cepat. Apa boleh buat, hanya itu saja yang kami ada pada waktu tersebut.

Lokasi pertama adalah sekitar tukun tayar yang letakkan hampir setahun lalu. Jemik memulakan pembukaan dengan ikan Tetanda bersaiz 5 jari dengan umpan udang. Ikan hanya makan di dalam kawasan tukun saja dan sangkut memang tidak dapat dielakkan. Keadaan arus yang laju membolehkan bot di labuh tepat di atas tukun. Lokasi ini memang sesuai di waktu malam kerana kedalaman di sini hanya sekitar 2 meter sahaja.

Setelah ikan mula berkurangan, kami bergerak ke 2 lokasi lain yang tidak membuahkan hasil. Terakhir, kami singgah di Peken 25 dan hanya berehat sehingga sahur. Sasaran kami hanya lah waktu air pasang sahaja. Sekiranya kami sibuk memancing sepanjang masa, umpan pasti akan berkurangan apabila waktu sesuai tiba.

Suhu pada waktu ini memang sejuk. Kami bergantung kepada baju hujan yang dibawa sebagai penebat. Memandangkan ia lebih berkesan menghalang angin sejuk berbanding baju panas dari kain. Berguna menghalang embun dan hujan. Jadi jumlah barang dibawa boleh dikurangkan. Selesai sahur sekitar jam 5 pagi, air mula pasang dan berubah arus. Reba-reba di tebing pantai mula tenggelam. Kami berlabuh di tepi reba yang berpotensi.

Memancing ketika gelap memang agak sukar kerana masalah penglihatan yang terbatas. Seringkali umpan kami tersangkut di atas reba dek kerana salah menjangka jarak balingan. Ketika matahari bersinar, barulah mudah kami memancing. Ikan memang banyak di lokasi ini. Di mana saja reba yang kami singgah pasti ada ragutan sepanjang masa. Cuma masalah sangkut memang tidak dapat dielakkan. Ikan yang agak cekap melarikan diri, kerap menewaskan joran kecil dan perambut halus yang kami gunakan. Ketika ini, perambut sekitar 15 ke 25 paun saja yang sesuai digunakan. Sekiranya tidak putus dibawa lari ikan, putus pula tersangkut di reba. Tetapi ini mengurangkan risiko kerugian yang lebih besar. Mengapa?? Anda pilih, perambut hilang atau batu yang hilang? Mane lebih penting agaknya.

Ketika air mula surut, lokasi reba yang berada di dalam sungai kecil akan timbul dipermukaan. Ketika ini juga, air dari selat akan keluar dan semua penghuninya akan berlindung di kawasan yang dalam dan mempunyai perlindungan. Salah satunya lokasi reba terakhir ini dipenuhi ikan Kurau yang tidak berjaya kami naikkan. Setiap kali ikan hampir dipermukaan, kalau tidak putus, mata kail pasti rabut dari mulut ikan. Oleh kerana jarak dari bot agak jauh, kami hanya mampu merenung ikan berenang kembali ke dalam air. Udang hidup dan Belanak yang kami jala kesemuanya berhasil di sini. Tetapi malangnya rezki tidak memihak kepada kami. Hanya 2 ekor Tetanda berjaya dibawa naik ke bot.

Sepanjang trip kali ini, banyak ikan berjaya kami lepaskan. Dari yang lucut hingga lah putus di depan mata. Kesimpulannya, jika memancing di lokasi seperti ini, perambut kasar memang kurang berkesan. Ikan dapat mengesan kehadiran perambut dan langsung tidak menjamah umpan. Tetapi perambut halus seperti florocarbon 100% sekitar 25-15 paun dan mata kecil lebih sesuai. Ini dapat dikesan apabila perambut kasar yang digunakan, tiada langsung ragutan kasar dihujung kail. Tetapi apabila ditukar saja pada perambut halus lebih kecil, tidak perlu tunggu lama, sekejap joran melentur walaupun anda duduk di lokasi yang sama!