Selasa, 26 Jun 2018

Sekadar informasi, membantu rakan membeli enjin terpakai..

Membeli enjin terpakai bukan sesuatu yang mudah jika tiada pengalaman dan kemahiran. Kerap kali penjual akan menutup segala kelemahan pada barang jualannya. Ini menjadi masalah kepada bakal pembeli yang kurang arif tentang enjin yang dijual. Tetapi ada juga penjual yang benar-benar jujur. Mengikut pengalaman kami, hanya enjin yang berada di bot dan boleh dipandu uji sahaja, boleh dinilai dengan baik. Sekiranya hanya dilihat dengan mata kasar atau di dalam tong air, penilaian akan lebih sukar dilakukan. 

Tugas Shahril menilai enjin yang bakal dibeli

Masalah ini pernah juga berlaku kepada kami, ketika membeli enjin terpakai. Pernah juga kami ditipu dengan penjual yang kami rasa lebih bijak dari kami. Hasilnya, barang yang dibeli tidak seperti yang kami jangkakan, malahan rugi pula. Ada pula enjin yang dibeli sebenarnya enjin yang ditemui di dalam laut tetapi kami dimaklumkan bahawa enjin tersebut hanya mengalami masalah kerosakan lain. Rahsia terbongkar setelah enjin tersebut dibuka dan bukan saja teritip tetapi batu karang melekat pada bahagian pistonnya. Pengalaman ini sangat berharga buat kami.

 Kami hanya mampu melihat dari atas dan Shahril berada di atas bot.

Hari ini, kami membantu seorang rakan yang ingin membeli sebuah enjin Mercury 60 Seapro di Pulau Carey. Lokasi pengkalan yang jauh ke dalam ditambah pula dengan keadaan gelap malam memang agak menakutkan. Entah mengapa, kerja yang biasa kami lakukan kerap di malam hari. Hasil penilaian, enjin ini masih ditahap 2 dan boleh bertahan lama dengan syarat ia dibaiki semula dengan baik. Berbaloi dengan harganya rm4800 tanpa jaminan. Maksud tanpa jaminan ialah, apa saja kerosakan yang berlaku setelah enjin di bawa pulang, ianya dibawah tanggungan pembeli.


 Bunyi ring dan bearing agak kuat tetapi ia mudah dihidupkan, transmisi gear juga dalam kondisi sangat baik, manakala sistem penyejuk lancar dan kuat ketika di kedua-dua gear. Cuma yang mengejutkan kami, palam pencucuh yang digunakan adalah untuk kereta dan bukan khas untuk enjin sangkut. Campuran pelincir pula dengan minyak motor, ini paling kami risau. Pemilik memberitahu bahawa kotak gear bukan yang asal dan piston ring telah ditukar akibat kerosakan lama. Maklumat ini kurang jelas kerana jangkaan kami bunyi ring tersebut adalah hasil dari slip yang tidak dikorek. Ketiadaan kotak nafas di bahagian carburator juga menyebabkan bunyi agak kuat. Kotak ini berfungsi mengawal semburan minyak dan menapis bunyi. Selain itu, rumah starter telah pecah dan ini menyebabkan tali starter sukar di tarik.

 Sepertimana yang dijangka, skru pasti akan ada yang patah dan rosak pada bahagian benang skru. Di sini terdapat 2 skru yang di panggil loose atau rosak di bahagian bawah kotak gear. Hanya digam dan tanggal ketika proses membuka. Andaian kami, enjin ini dibaikpulih oleh individu berlainan dan banyak tangan yang menggunakannya.


Ketika di atas bot, Mounting di atas dan bawah memang telah rosak. Ia dapat dikesan dengan gegaran kuat enjin ketika gear di masukkan. Bahagian ini berfungsi menyerap gegaran enjin dan hentakkan ketika enjin beroperasi di bot. Terdapat 1 unit di atas dan 2 unit di bawah. Bahagian dalam enjin masih tidak diketahui sehinggalah kerja membaikpulih dijalankan. Namun kami membuat kata sepakat untuk tidak melakukannya kerana bimbang kos yang akan ditanggung oleh pemiliknya. Semua kerja baikpulih dibuat di rumah Shahril dengan persetujuan pemilik enjin dan Shahril sendiri. 

Kesimpulannya, enjin ini masih berfungsi baik dan sesuai dengan harganya. Kami menjangkakan kos baik pulih ini bakal menelan belanja rm3000 termasuk bahagian enjin atas. 

Ini ada sedikit tips untuk anda jika ingin membeli enjin terpakai.
  1. Pastikan pemilik sebenar enjin yang bakal anda beli.
  2. Terbaik enjin berada di atas bot dan pandu uji. Jika di dalam tong air, sila ambil langkah dibawah.
  3. Mudah dihidupkan dan setting berada pada keadaan normal. Pastikan pemilik enjin yang menghidupkan, bukan anda.
  4. Gear berfungsi baik dan enjin tidak mati ketika gear dimasukkan samada Forward atau Reverse.
  5. Periksa semua bahagian enjin secara kasar.
  6. Sekiranya enjin berkuasa besar, pastikan hidrolik berfungsi baik. Bahagian ini sangat mahal dan sukar diperolehi.
  7. Untuk mengelakkan masalah, bayar penuh sekiranya urusan sudah dipersetujui dan terus bawa balik enjin anda.
  8. Sekiranya enjin tidak dapat dihidupkan, JANGAN beli enjin tersebut! Anda 90% bakal kerugian!