Isnin, 16 Januari 2017

Sekadar informasi, enjin anda sukar dihidupkan??

Pernahkah anda mengalami masalah ketika cuba menghidupkan enjin secara manual? Enjin yang sukar dihidupkan kadangkala berpunca dari masalah kecil yang anda tidak perasan. Masalah yang akan dikongsikan di sini mungkin dapat membantu anda di luar sana.

 Coke atau pam minyak yang bocor..

 Coke atau pengepam minyak yang bocor kadangkala menjadi punca kepada masalah ini. Walaupun diperbuat dari getah tahan panas, namun apabila telah terdedah kepada bahang panas setiap hari, dalam jangkamasa tertentu, pam ini akan bocor akibat ditekan berulang kali. Walaupun kebocoran tersebut hanya kecil, minyak akan turun semula akibat dari tekanan yang berkurangan di dalam salur minyak anda. Ia juga berlaku apabila kepala penyambung minyak dan pam dari tangki utama yang turut mengalami kebocoran.

 Semua komponan ini menyumbang kepada masalah enjin sukar dihidupkan. Sekiranya masalah ini tidak diambil peduli, masalah lain pula yang akan berlaku. Antara masalah yang bakal berlaku adalah, tali Starter putus dan kepatahan di bahagian kepala pemutar. Oleh kerana enjin sukar dihidupkan, tali starter akan melalui proses rentap dan tarik berulang kali sepanjang proses tersebut. Ini memendekkan jangkahayat tali dan menyebabkan ia putus. Paling malang, ketika proses menarik berlaku, salah satu kaki pemutar roda kuasa telah patah.

Cara paling mudah untuk mengelakkan hal ini berlaku ialah sentiasa selenggara enjin anda. Tukar pam minyak, coke, salur getah yang bocor kepada yang baru untuk mengelakkan masalah yang lebih besar berlaku. Jangan ambil remeh perkara sekecil ini kerana ia bakal menyusahkan anda ketika di tengah laut. Selain itu, belanja akan menjadi lebih besar sekiranya berlaku masalah lain pula. Sekadar informasi berguna untuk anda..