Selasa, 3 Januari 2017

Ops Tukun Pokok 2

Setelah selesai tukun pertama dibina, kami beralih arah ke tukun kedua yang lebih besar dan menggunakan cara lebih mudah berbanding sebelumnya. Untuk Ops tukun pokok 1, kami menggunakan cara angkat dan buang yang mana lebih kepada penggunaan tenaga dan kerja yang lebih sukar. Namun cara kedua ini lebih mudah dengan menggunakan teknik sains dan peralatan sesuai.

Kayu yang berada lama di tebing biasanya sudah berteritip dan berlumut..
 
Batang pokok yang dipotong diangkat ke dalam bot, diikat menjadi stuktur sebelum di buang di lokasi..

Pokok yang terpilih dan sesuai perlu diapungkan menggunakan tong kosong ketika air pasang dan ditarik ke lokasi sebelum ditenggelamkan ke dalam air. Pemilihan pokok yang sesuai mesti dibuat terlebih dahulu bagi memastikan ia boleh diapung, ditarik dan ditenggelamkan tanpa hanyut walaupun ketika air besar. Manakala pemilihan lokasi mestilah sesuai, bebas dari laluan jaring dan kedalaman melebihi 10 meter ketika air surut maksima. Ini bagi mengelakkan isu keselamatan kepada bot yang menggunakan laluan tersebut.

 Setelah sampai di lokasi, sauh dilabuh dan lokasi ditanda dengan penanda setelit sebelum tali pengikat pelampung dipotong. Kerja ini harus dilakukan dengan teratur dan sistematik bagi mengelakkan perkara tidak diingini berlaku. Setiap satu projek memakan masa sehari untuk disiapkan dan hanya memerlukan 3 hari sebelum ia berpenghuni.

Setelah 3 hari, inilah hasil yang berjaya diperolehi..