Selasa, 3 Januari 2017

Ops Tukun Pokok 3

Sebagaimana yang anda tahu, kami sangat obses dalam melakukan aktiviti konservasi pemuliharaan kawasan memancing di sini. Di awal tahun baru ini, kami segarkan minda anda dengan tukun terbaru yang telah berjaya kami siapkan tepat pada permulaan awal tahun. Mengapa kami sanggup bersusah payah untuk sesuatu yang mungkin bukan milik kami sepenuhnya?

 Sistem apung dan tarik yang kami guna memerlukan tong dalam jumlah tertentu.

 Jawapan bagi persoalan ini ialah, sekiranya kami tidak bertindak dan hanya sekadar berserah saja, 10 tahun lagi, kawasan memancing kita pastinya tandus dan tiada lagi hasil tangkapan yang boleh kita perolehi. Jangan hanya tahu bercakap tetapi tiada usaha yang dibuat untuk mengubahnya. Andakah anda suka ini berlaku? 

  Panjang 30 kaki, berlumut dan berteritip, sangat sesuai..

Kami tahu jawapan anda adalah tidak! Jadi jika begitu kenapa tidak bertindak sekarang untuk mengubahnya. Kalau anda prihatin, caranya sudah ada di sini. Jadi setelah kami puas berfikir, nampaknya memang tiada cara lain, selain membuat perubahan sendiri untuk keadaan yang lebih baik. 


 Kerja menjadi lebih mudah sekiranya air telah naik dan objek berat menjadi lebih ringan..

 Hasil kerja ini kami jangkakan akan dapat bertahan sekitar 3-5 tahun dan lebih lama jika ia tidak diganggu..

 Hasil dari Ops Tukun pokok 2 yang kami buat 3 hari sebelumnya..

Gambar di atas sudah membuktikan bahawa hasil usaha kami berjaya walaupun baru 3 hari objek di turunkan ke air. Sekiranya tiada halangan, projek ini akan berjalan sepanjang tahun, di beberapa lokasi yang sesuai.