Isnin, 24 November 2014

Trip 22/11 En.Ijam

 Seperti biasa sekiranya air besar, masih terdapat lokasi memancing sekitar muara dan selat. Tidak semestinya hanya kawasan sangkar Pulau Ketam saja yang mempunyai hasil baik. Kadangkala, spesis seperti Tetanda bersaiz besar lebih mudah di perolehi di kawasan seperti ini. Jika anda bernasib baik dan berada tepat di lokasi pada masa yang sesuai.

 Umpan yang digunakan kali ini hanya udang kecil dan belanak yang dijala sebelum mula memancing. Seperti biasa, udang kecil lebih diminati berbanding udang saiz besar mungkin kerana ia mudah ditelan atau sememangnya diet utama ikan di sini. Ini berjaya dibuktikan apabila umpan udang besar langsung tidak diusik berbanding udang kecil yang sentiasa kerap disentuh ikan. Jika difikirkan dari segi logik, saiz ikan seperti di atas, lebih gemar menjamah udang besar di kawasan lain.

 
 Antara hot spot terbaik yang kami kunjungi.

 Tetanda saiz besar hanya di bawah bot.

 Saiz tangkapan ini hampir sama semuanya.

 Tetanda ke lima dalam masa 20 minit.

 Hanya satu lokasi saja yang berjaya menghasilkan tangkapan baik, namun tangkapan lain seperti Tetuka dan Gelama juga kerap dinaikkan di setiap lokasi.

Hasil keseluruhan trip sepanjang hari ini.

Walaupun lokasi ini sudah jarang kami kunjungi, namun hasil terbaik masih ada. Cuma bot harus kerap menukar lokasi pada waktu yang sesuai. Sekiranya anda berminat memancing di lokasi seperti ini, pastikan peralatan dan cara sesuai digunakan sepanjang masa. Trip pulang ke pengkalan pada jam 7 malam ke pengkalan.