Khamis, 20 November 2014

Sekadar Informasi, Umpan Oh Umpan..

 Pemilihan umpan untuk trip memancing adalah sangat penting. Bukan hanya sekadar melepaskan batuk di tangga, ia memberi kesan kepada hasil yang bakal dibawa naik kelak. Namun begitu, umpan yang disediakan juga kadangkala memberi masalah kepada pemancing, mahupun pemandu pancing seperti kami. Sebagai contoh, umpan hidup.

 Belanak hidup sekitar 3 inci adalah yang terbaik untuk memburu spesis seperti Siakap dan Senangin.

 Umpan hidup biasanya boleh dibeli di lokasi tertentu atau disediakan oleh sendiri oleh Pemandu pancing. Oleh kerana kesukaran mendapatkannya, harga biasanya menjadi mahal. Antara umpan terbaik yang sukar didapati, ikan Belanak Hidup. Umpan ini biasanya sukar disimpan dan perlu disediakan secepat mungkin dengan waktu anda bertolak turun memancing. Sekiranya disimpan terlalu lama, ia akan mati dan menyebabkan kerugian kepada pencari umpan terbabit.

Kadangkala kami juga menyediakan khidmat ini namun hasilnya memang menyedihkan. Anda bayangkan pada jam 10 malam kami turun menjala dan pulang kepengkalan pada jam 4 pagi. Pada jam 7 pagi sampai di pengkalan, separuh dari umpan yang dijala mati bergelimpangan.

 Pemandu pancing bertanggungjawap menyediakan umpan sekiranya dirasakan perlu.

 Sekiranya anda seorang berpengalaman, anda tidak akan memandang remeh perihal umpan ini. Umpan hidup berbeza dari satu lokasi ke satu lokasi memancing yang lain. Hanya Pemandu pancing saja yang mengetahui yang mana sesuai pada waktu trip. Jadi pastikan anda mempunyai maklumat yang cukup sebelumturun memancing. Hanya yang terbaik menghasilkan yang terbaik dan usaha yang jarang mengecewakan. Jadi jangan anda mengeluh tentang kos yang bakal dilaburkan kerana ia memerlukan pengorbanan masa dan tenaga. Sekadar informasi untuk anda..