Khamis, 26 September 2013

Trip 14/9 En Amer dan En Zul

Trip yang dirancang dengan bot kecil telah ditukar kepada bot besar memandangkan kami sudah lama tidak memancing di kawasan biasa. Anggota trip seramai 4 orang termasuk saya dan Acid, cuba memasuki lokasi baru yang tidak pernah kami sampai sebelum ini. Lokasi kapal karam berhadapan NorthPorth, Sg Tiram, adalah lokasi pertama kami. Setelah menyuluh, dan berpusing-pusing seketika, bot di labuh di atas lokasi. Walaupun terdapat imej ikan dan karang, namun tiada tangkapan cantik meragut umpan kami. Hanya beberapa ekor Gelama dan Duri berjaya dinaikkan.

 


Setelah berubah ke lokasi sisa kapal karam yang lain, masih tiada tangkapan dinaikkan. Sehinggalah bot di labuh berhampiran satu kawasan jeti lama di Pulau Kelang. Setelah melabuh umpan, barulah beberapa tangkapan seperti Gelama Pisang dan Semilang berjaya dinaikkan. Malangnya, terdapat jaring di bawah bot tanpa kami sedari sehinggalah sauh diangkat. Jaring yang melintang tersangkut pada sauh dan memaksa kami mengubah tempat.

 


Lokasi seterusnya di muara sungai berhadapan dengan Pulau Ketam. Walaupun air cetek, masih terdapat Semilang dan Selewak di kawasan tersebut. Disamping Sesirat dan Belukang yang mengganggu umpan, Agas juga agak banyak dikawasan ini.

 

 

 

 
 Keadaan air jernih kurang berarus menyebabkan banyak lokasi tidak menghasilkan sesuatu. Sehinggakan ikan Gelama yang biasanya banyak di lokasi biasa, tidak menjamah umpan. Trip pulang pada jam 7 petang dengan hasil yang tidak seberapa mengiringi kami. Terima kasih kepada En Amer yang sudi turun bersama kami.