Isnin, 8 April 2013

Trip 7/8 En Khalid dan Rakan

Mereka ni baru pertama kali mengikuti trip bersama saya. Diangotai oleh 3 pemancing, saya dan Acid sebagai pembantu. Bertolak agak lewat pada jam 9 pagi dari Jeti Kampung Nelayan Telok Gong, kami meneruskan aktiviti memancing di kawasan sungai Labuhan Gurap. Walaupun sasaran utama adalah Ikan Semilang namun hanya seekor bersaiz kecil yang dapat dinaikkan. Mungkin ilmu saya masih belum cukup lagi untuk trip ini. Namun setelah berusaha keras, tiada apa yang dapat saya lakukan jika masih tiada tangkapan.

Masing-masing memasang peralatan untuk mula memancing. Sampai je di lokasi boleh terus turunkan umpan.

 Gelama pertama di muara sungai.

 Casting Sesumpit dengan pelampung di anak sungai. Besar sesumpit ni, saya pun hairan. Di lokasi ini sebiji pelampung berjaya dilarikan spesis yang tidak diketahui jenisnya akibat dari sentapan terlalu kuat oleh salah seorang ahli trip. Pelampung langsung tak timbul. Nampak nya si ikan terpaksalah memakai subang dan pelampung sepanjang masa.

Sesumpit, juga di lokasi yang sama.

Tetanda di lokasi Pulau Ketam, di selangi alun bot yang lalu lalang.

Gelama di lokasi Labuhan Gurap.

Lokasi terakhir di kapal karam, beberapa kali umpan dilarikan hingga sangkut. Mungkin kerana set mereka kecil, ikan berjaya menarik keluar tali dan memutuskan perambut. Terdapat juga sambaran di permukaan sekitar kawasan tersebut. Namun teknik Popping dan Rapala masih tidak membuahkan hasil. Ketika perjalanan pulang, sebuah lagi sampan mengalami masalah enjin. Sampan tersebut ditunda ke pengkalan. Kami sampai ke pengkalan pada jam 8 lebih dan berkemas untuk pulang. Kesemua kos trip ini adalah Rm350 termasuk umpan dan minyak.