Rabu, 29 Julai 2015

Trip 26/7 Geng Pancing.Net

Jika mengikut perancangan awal, trip kali ini untuk memburu spesis Tebal Pipi. Namun setelah saya rasakan keadaan air yang tidak sesuai, kami mengubah hala ke laluan lain untuk memancing. Dianggotai Oleh Saya, Arol De Pirates, Shahzam dan Rizal Bawal Hunter kami mencari lubuk sesuai di kawasan Navy hingga ke WestPort. Keadaan arus perlahan dan air jernih masih menyukarkan kami mencari spesis berharga sama seperti trip sebelumnya.

Dari tepi hinggalah di lokasi tepi dermaga, hasil masih belum dinaikkan. Umpan Udang hidup lansung tidak diusik. Memujuk hati yang bosan, makan cara terbaik. Makan tengahari kali ini memang mewah. Ikan Siakap Sambal yang di bawa oleh Shahzam memang terbaik! Sambil makan sambil kutuk mengutuk sesama kami. Takda lah sunyi sangat kalau ikan tak makan pun.

 Setelah setengah jam berlabuh tanpa hasil, kami bergerak lagi ke muara Sg Chandung. Seekor Semilang besar dengan umpan Beliak Mata potong berjaya dinaikkan Shahzam ketika saya solat Zohor. Di sini terdapat kapal pengorek pasir dalam kerja penambakan tanah berdekatan. Saya tidak pasti adakah kerja menyedut dan mengorek pasir ini akan menjejaskan lokasi memancing ini kelak sepertimana yang berlaku di Muara Labuhan Gurap bertahun dulu. Kehilangan spesis berharga yang dahulunya banyak dan mudah diperolehi, kini sunyi sepi..

 Sangkut kat dagu, mana adil macam ni. Tak masuk mulut pun umpan tu..

 Rasa pelik teramat sangat bila Udang Hidup tidak di usik ikan. Namun percubaan dengan udang kupas akhirnya membuahkan hasil. Ada ketikanya umpan udang kupas memang menjadi. Masalahnya semua udang kami masih hidup, sepantas kilat udang hidup terpaksa disembelih dan dikupas. Hasil tindakan drastik ini, ada juga Tetuka berjaya dinaikkan.

 Oleh kerana air sudah mula perlahan, kami mengubah lokasi sekali lagi ke hujung dermaga berdekatan tiang. Hanya Senangin kecil dan Semilang berjaya dinaikkan sehingga ke lokasi terakhir sebelum pulang ke pengkalan.

  Hasil trip hari ini, Semilang, Tetuka dan Senangin.