Ahad, 19 Julai 2015

Sekadar Informasi, Luka terkena Ikan Duri

Ketika pulang dari satu trip memancing, saya secara tidak sengaja telah terpijak sekor ikan Duri kering di dalam bot. Sisa makanan kucing yang dibawa ke dalam bot ini sudah dibuang sengat tetapi masih mempunyai sisa yang tajam. Hasilnya kaki saya terluka..

 
Oleh kerana terlalu letih, saya telah terlupa untuk mencuci luka ini. sehari selepas kejadian, barulah saya menyedari luka tersebut telah berair mungkin disebabkan infeksi air masin. Luka menjadi merah, berair dan berdenyut-denyut. Luka bertambah sakit apabila berjalan. Menyedari hal ini, saya bergegas mencuci luka tersebut.

 
 Air yang di didihkan di campur dengan separuh penutup Antiseptik untuk mencuci luka.

Kemahiran merawat yang di pelajari dari JPAM, begitu berguna ketika diperlukan. Sungguh pun nampak remeh, jika dibiarkan pasti melarat hingga ke hospital dan memerlukan kos rawatan. Hasilnya, masa anda terbuang begitu juga dengan wang ringgit.

 Mencuci luka kecil seperti ini mudah sahaja. Anda perlu tisu, antiseptik dan air panas sahaja. Tisu di basahkan dengan air yang dicampur dengan antiseptik boleh terus di sapu pada luka. Setiap kali sapuan mengunakan tisu berlainan sehingga luka bersih dari kotoran. Selepas beberapa kali cucian, sakit sudah mula berkurangan. Tidak sampai 1 jam, saya sudah boleh berjalan seperti biasa tanpa rasa sakit dan lebih selesa.

 Setelah di keringkan, saya balut dengan kain kasa sekadar mengelak dari terkena kotoran saja.

Sebelum ini saya pernah menulis tentang mencuci luka, mungkin anda sudah terlupa. Jadi saya cuba ingatkan kembali. Kemahiran sekecil ini kadangkala dapat menyelamatkan masa, wang ringgit dan nyawa anda. Sekadar informasi untuk anda..